De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) neemt juridische stappen tegen TikTok-account SterkindeKeuken. Deze account plaatst video’s op TikTok die lijken op alcoholreclame en dat wil de alcoholsector niet.

STIVA, die de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken onder haar hoede heeft, komt in actie naar aanleiding van een experiment op social media platform TikTok door Pointer. Onderzoeksjournalisten kropen in de huid van een 13-jarige op TikTok. In één op de vijf filmpjes die de journalisten tegenkwamen, zat drank. Dit is opmerkelijk, omdat alcoholreclame op televisie overdag bij wet verboden is om kinderen te beschermen. Op het bij kinderen razend populaire platform TikTok is die wettelijke bescherming er niet. 

STIVA erkent dat er tussen de alcoholvideo’s ook filmpjes zitten die op reclame lijken, waaronder filmpjes van kookkanaal SterkindeKeuken. Volgens de richtlijnen van TikTok is alcoholreclame echter verboden. Aangezien de account Sterkindekeuken zich niets aantrekt van STIVA en de video’s laat staan heeft STIVA besloten gerechtelijke stappen te ondernemen.