Met deze tips sluit je je af voor digitale prikkels!

Je telefoon, laptop en/of tablet liggen in deze tijd van thuiswerken allemaal binnen handbereik. Daar krijg je pas ongewenste prikkels van!

Telefoon niet als wekker gebruiken

Wat een fijne, redelijk voor de hand liggende tip is: gebruik je telefoon niet als wekker. Lekker de dag beginnen zonder een digitaal apparaat. Als je de eerste 30 minuten van je dag nog niet op je telefoon hebt gezeten, stopt de neiging om continue je mailtjes of berichten te checken. 

Berg je (werk)laptop op

Ook een goede: berg je (werk)laptop weg als je de werkdag afsluit. Dat ding alleen al zíén ‘s avonds kan zorgen voor onnodige prikkels en stress.

Zet meldingen uit

Je herkent het vast wel dat als je een trilling voelt je meteen op je telefoon kijkt. Het is verleidelijk de melding te openen als je je telefoon ziet oplichten. Het wordt een soort van automatisme in je hoofd. Zet je meldingen uit! Je wordt niet meer afgeleid door trillingen of een opgelicht scherm en zo pak je je telefoon minder snel op.

Zet je telefoon op zwart-wit

Dit werkt schijnbaar echt! Uit onderzoek blijkt dat een rode kleur ons brein stimuleert. Vandaar dat de notificaties een rood bolletje hebben. Je hersenen worden opnieuw geprikkeld. Als het zwart-wit is ben je minder geneigd om het te willen openen. 

Deze browser wordt door Spotify helaas niet ondersteund. Probeer het in een andere browser of download Spotify voor desktop.