Tips voor het eten van duurzame vis

Veel mensen zijn er dol op. Een gerecht met verse vis. Maar ondertussen vindt er overbevissing, bijvangst en schade aan het zeeleven plaats. Lees hier tips voor het eten van duurzame vis én 3 heerlijke gerechten ter inspiratie. 

Er wordt helaas meer gevist dan ervoor terugkomt, zo meldt de VN-Voedsel en Landbouworganisatie FAO. De Europesie Unie heeft om deze reden een visquota ingesteld. Dat betekent dat je van een bepaalde vissoort niet meer dan een bepaalde hoeveelheid mag vangen. Met sommige vissoorten gaat het (relatief) goed. Zoals de haring, Hollandse garnalen, Noorse-/ Schotse zalm, Noordzeekrab, wijting en schelvis.  

Duurzame vis? Let op deze 5 punten! 

Wil jij weten wat je als consument kan doen? Pointer heeft naar aanleiding van onderzoek 5 punten samengesteld waar jij op kan letten bij het eten van vis. Bij wild gevangen vis kun je bijvoorbeeld kijken naar hoe de vis gevangen is, en uit welk gebied die komt. Want in de ene regio staat het er soms beter voor met de vis dan in de andere.  

Lees hier de overige 5 punten! 

3 duurzame visgerechten  

Om inspiratie op te doen hebben wij 3 duurzame visgerechten samengesteld. Met de vissoorten uit de recepten gaat het (relatief) goed. 

1 Carpaccio van haring en een jenever mayonaise  

Neem bijvoorbeeld de haring. Onwijs lekker op witbrood, maar je kan ook kiezen voor een ietwat luxere vorm. Lekker, bijzonder én gezond! Eén keer per week een vette vis is namelijk een onwijs goede vitamine- en proteïnebom.   

2 Gebakken rijst met Hollandse garnalen en zalm 

Dit gerecht bevat de Hollandse garnalen en zalm in één. Kies wel voor de Noorse-/ of Schotse zalm. Met deze zalm gaat het namelijk (relatief) goed.  

3 Bisque met krab en crostini 

Dit is één van de favoriete gerechten van chef-kok Ramon. Bisque is een schaaldierensoep. Deze bisque maakt Ramon van krab, met crostini en aioli.