Margriet van der Linden is bezig aan het vijfde seizoen van de KRO-NCRV talkshow M. Het is inmiddels een vaste waarde geworden binnen het roerige landschap van de dagelijkse praatprogramma’s. En ook het online platform van M wordt druk bezocht.

Tekst: Ernest Marx |  Beeld: KRO-NCRV

Elke werkdag is ze op de buis: enthousiast, geïnteresseerd, kritisch: Margriet van der Linden, presentator van de talkshow M. Hoe zie jij de ontwikkeling die M heeft doorgemaakt?

 ‘Ik denk dat M een vaste waarde is geworden in het talkshowaanbod met een programma dat divers is, zich onderscheidt met de introductie van veel nieuwe gezichten en sterk is in de inhoud. We proberen gewoon de beste show van de dag te maken met discussies waar je wijzer van wordt en die je wellicht een andere kijk geven op zaken.’

Dit najaar was Margriet genomineerd voor de Sonja Barend Award, een jaarlijkse vakprijs voor het beste televisie-interview. Wat betekende dat voor jou?

‘Ik was genomineerd voor mijn M-interview met Connie Palmen. Dat is belangrijk om te vermelden. Want juist vanwege dat gesprek met haar ben ik er apetrots op. Het was namelijk écht een gesprek. Eentje zoals ik het liefste opereer: louter koersend op wat de ander te zeggen heeft. We zouden Connies 65-jarige verjaardag aangrijpen om vooral haar jubilerende schrijverschap te vieren. Maar dat ging niet door. Want al bij de eerste vraag ging het draaiboek van tafel en kregen we een gesprek over alcoholisme en het leven van een mens. En met een mens die niet meer drinkt.’

Ruimer aanbod

Margriet werkt met een redactie die ook onderwerpen aandraagt. Maar wat zijn nou typisch onderwerpen die uit jouw eigen koker komen?

‘Als het goed is, heeft alles een duidelijke ‘M-signatuur’. Alles passeert mijn bureau natuurlijk, omdat dat nu eenmaal zo werkt. Maar de redactie weet zelf heel goed wat M is en wat niet. Of hoe we iets M kunnen maken. Ik omschrijf het zelf als eigenzinnig. Ik ben zelf erg gek op sport en met name voetbal. Ik kijk alles. Het is heerlijk om te kunnen bewonderen en onze sporters verdienen dat. Je kunt in de talkshow dus veel sport verwachten, maar wel op onze manier, zoals we het afgelopen seizoen een hele uitzending besteedden aan de Amerikaanse Superbowl. Of hoe ik aan tafel eens het bovenbeen van baanwielrenner Jeffrey Hoogland heb opgemeten. Allemachtig, van welk kabeltouw zijn die benen?’

Elke werkdag zijn Margriet en haar team druk in de weer om de beste onderwerpen in de show te krijgen. Zijn er dan vaste rituelen?

‘Niet echt rituelen. Maar mijn dagen hebben wel een vaste orde richting de uitzending. Ik ben daar zeer trouw aan, enige afwijking vind ik niet prettig. Dit seizoen verhuist M naar het Mediapark in Hilversum. Vanaf januari 2022 zenden we daarvandaan uit. Daarmee nemen we afscheid van de studio op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam. Dat we gaan verhuizen vind ik op zich logisch, maar met het oog op de orde is het een ander verhaal: een andere rit naar de studio, een ander loopje, andere kamer, alles even anders. Dat wordt wennen.’

Zijn er nog meer verschillen met het vorige seizoen?

‘Er is weer publiek, we hebben een ruimer aanbod aan onderwerpen en meer mogelijkheden. M heeft twee seizoenen binnen zware COVID-omstandigheden moeten opereren. Dat is ons gelukt, maar ik kan je niet zeggen hoe fijn het is gewoon weer mensen te kunnen ontmoeten, een voltallige redactie bijvoorbeeld – die had ik ruim anderhalf jaar niet kunnen zien. Gelukkig nu weer wel!’

Verrijking en verdieping op het online platform M

Verdieping online

Behalve de talkshow heeft M ook een online platform dat steeds meer aan populariteit wint. Waar de nadruk in het televisieprogramma ligt op het nieuws van de dag, ligt die bij de site op verrijking en verdieping. Met identiteit als belangrijk thema.

‘De site is meer dan alleen een verlengstuk van de talkshow’, vertelt online coördinator Nick Hiemstra, die samen met conceptontwikkelaar Ali Haselhoef al vanaf het begin bij het online platform betrokken is. ‘Natuurlijk vind je online alles terug: van terugkijkfragmenten uit M tot artikelen over de talkshowgasten en verhalen uit de indrukwekkende How to be-serie van Margriet. Maar daarnaast focussen we ons op jong talent, dat ook voor ons schrijft, en op bijzondere, persoonlijke verhalen en maatschappelijke onderwerpen die onze bezoekers van rond de 25 jaar bezighoudt.’ Deze persoonlijke verhalen worden door de bezoekers van het online platform het meest gewaardeerd, volgens Nick. ‘Een tijd terug zat Youss in de talkshow, hij was uit de kast gekomen in een Islamitische omgeving. Wij vonden het zo dapper dat hij met zijn verhaal op televisie durfde! Na de uitzending hebben we nog met hem gebeld, er waren nog zoveel vragen te stellen. We hebben daar een uitgebreid artikel van gemaakt. In de cijfers zagen we terug dat niet alleen wij het interessant vonden, maar onze bezoekers ook.’

Zien?

M, elke werkdag om 19.00 uur bij KRO-NCRV op NPO 1

Het M online platform is te bezoeken op: m.kro-ncrv.nl