Niet praten, maar doen. Marlot, Roos en Ev ademen groen. Ze horen bij de meest duurzame jongeren van het land. Lees hoe deze voorlopers zich inzetten voor onze toekomst.

Ev Liu

Oceanen liggen vol met plastic en landbouwgronden die snakken naar water. We zien de gevolgen van klimaatverandering en vervuiling steeds beter - ook in onze eigen omgeving. Duurzaamheid is het sleutelwoord van dit decennium en voor veel mensen het gesprek van de dag. 

De jongeren in de Duurzame Top 100 (DJ100) houden het niet enkel bij praten of goede voornemens. Zij zijn dag in dag uit bezig met het creëren van een duurzame toekomst. 

Groene voorlopers

De DJ100 werd in 2012 opgericht. Sindsdien wordt er jaarlijks een selectie gepresenteerd met honderd jongeren (ondernemers, young professionals en studenten) die zich in hun tak van sport actief bezighouden met duurzaamheid. 

De jongeren in de lijst vormen een uitgebreid netwerk aan kennis, ideeën en oplossingen met als doel anderen inspireren en laten zien dat duurzame oplossingen het antwoord zijn op de vragen van nu en van de toekomst. 

Wie staan er in de lijst en wat doen ze? We spreken met Marlot, Ev en Roos over hun werk en opvattingen over duurzaamheid. 

Marlot Kiveron is 29 jaar en duurzaamheidsmanager bij brillenmerk Ace & Tate

Marlot Kiveron

"Vier jaar geleden ben ik begonnen bij Ace & Tate. We zijn in die tijd zo hard gegroeid dat onze fabrieken in Italië het niet bij konden houden. Ik ben toen gaan zoeken naar nieuwe fabrieken en kwam erachter dat er heel veel afval in ons productieproces zit. Ongeveer 80 procent van het materiaal dat we gebruiken om de bril van te produceren. Dat moet anders kunnen, dacht ik. Inmiddels houd ik me puur en alleen bezig met duurzaamheid binnen het bedrijf. 

Onze brillen worden gemaakt van acetaat plastic. Dit is gebaseerd op natuurlijke vezels. Het is plaatmateriaal waar we de brillen uitzagen. Een groot deel van de plaat - vier keer het volume van de bril - blijft ongebruikt. 

Inefficiënte industrie 

En dat is nog maar een klein deel van het productieproces. Als je een bril op onze website bestelt, hebben we deze al op voorraad zonder glazen op sterkte. Om de vorm van de bril te behouden worden er demo-lenzen gebruikt die later worden vervangen door lenzen met de juiste sterkte. Ook dit draagt flink bij aan de afvalstroom.

Het laat zien hoe inefficiënt brillen geproduceerd worden. Het is ook een hele oude industrie. Toen ik deze dingen op een rijtje had, dacht ik: volgens mij kan dit anders. Nu werk ik aan een duurzaamheidsstrategie voor het bedrijf.

Mijn focus ligt op de bril en de verpakkingen. We hebben heel wat verpakkingen weggesneden. Bij elke bril zat een papieren tas, een wit-gebleekt doosje, een metalen brillenkoker en een doekje. Eigenlijk een beetje teveel van het goede."

"De besparing van het verminderen van bepaalde verpakkingen hebben we geïnvesteerd in duurzamere materialen voor de verpakkingen die overbleven. Het katoenen tasje is nu fairtrade en van biologisch katoen, het brillendoekje van gerecyclede petflessen.

Ik heb heel veel geleerd bij het maken van deze duurzaamheidsstrategie. Wat ik zo tof vind is dat we door transparant te zijn onze kennis kunnen delen met andere bedrijven en zo van elkaar kunnen leren. We hebben een gezamenlijk hoger doel."

Roos Imkamp is 26 jaar en adviseert overheden over duurzaamheid

Roos Imkamp

"Ik werk bij KplusV, een adviesbureau waarbij innovatieve oplossingen worden bedacht voor overheden en ondernemers. Hier houd ik me vooral bezig met duurzaam inkopen. Dat betekent dat ik overheden - vaak een gemeente of provincie - help bij het inkopen van koffie, meubilair en diensten zoals het ophalen van afval. Verder probeer ik bedrijven samen te brengen die duurzaam en circulair willen bouwen. 

Op het moment werk ik aan een gaaf project voor de gemeente Zwolle. De medewerkers van de gemeente produceren afval. En dan bedoel ik alles wat ze weggooien; van papier, plastic tot etensresten - en de gemeente moet zorgen dat dit wordt ingezameld en verwerkt. Dat willen ze op een duurzame manier doen. Ik adviseer hen bij het vinden van een oplossing, dus eigenlijk ben ik met hen op zoek naar een bedrijf die het afval ophaalt. 

Groene koffie 

Bij deze zoektocht naar een duurzaam bedrijf werken wij met de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen, oftewel: de Sustainable Development Goals. De opvolger van de millenniumdoelstellingen. Een paar voorbeelden hiervan zijn duurzame productie en consumptie en het behoud van biodiversiteit en infrastructuur. 

Het mooie hieraan is dat je de gehele keten meeneemt. Dat betekent dat je bij bijvoorbeeld de zoektocht naar een nieuwe koffiemachine op een gemeentehuis ook de teelt van de koffiebonen en omstandigheden van de boeren mee laat wegen. Het gaat dus veel verder dan alleen lekkere koffie. We zien dat bedrijven en overheden steeds meer de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen aan het omarmen zijn. 

In mijn werk is het belangrijk om bij mijn intrinsieke motivatie te blijven. Want waarom doe ik wat ik doe? Voor mij is het antwoord op deze vraag dat ik wil bijdragen aan harmonie tussen mens en natuur. Als ik het even niet meer weet, dan denk ik hieraan." 

Ev Liu is 31 jaar oud en oprichter van Straw by Straw (duurzame rietjes)

Ev Liu

"Ik wilde een statement maken tegen wegwerpplastic en kwam uit bij rietjes. Dat is iets waar mensen makkelijk over meepraten en het is toegankelijker dan grotere producten.

Onze rietjes worden gemaakt van stro. Deze zijn het meest milieuvriendelijk, omdat je ze niet hoeft te produceren. Ze groeien al zo in de natuur. We gebruiken een restproduct van de tarwe-oogst. Voor het stro gehakseld wordt, gebruiken wij de stengels voor onze rietjes. Graan groeit overal ter wereld. Dus een gebrek aan rietjes zullen we niet snel hebben. 

Hot topic

Ongeveer 80 procent van onze klanten heeft ons uit eigen initiatief benaderd. Duurzaamheid is hot. Bedrijven hebben door dat het tijd is over te gaan op een andere bedrijfsvoering. En daarbij is het een stuk leuker om rietjes van stro in huis te hebben. Net even anders. 

Soms worden we uitgenodigd door bedrijven als Unilever en de Nederlandsche Bank. Dan ontmoeten we mensen die met een kleine beslissing veel in verandering kunnen zetten. Met hen ga ik maar al te graag in gesprek over wegwerpplastic.

Ook de politiek is met het onderwerp bezig. Vorig jaar ben ik langsgeweest bij eurocommissaris Frans Timmermans. Dat was net voor de plastic strategie van de Europese Unie werd gepresenteerd. Het doel is om binnen twee jaar een einde te maken aan wegwerpplastic."

"Het is echt een goede tijd om met een duurzame startup te beginnen. Je krijgt enorm veel steun. Iedereen wil dat je slaagt. Iedereen kent elkaar en ik heb gevoel dat mensen elkaar dingen gunnen. Ik kan altijd terecht voor advies bij mensen die al langer in het vak zitten. En andersom is dat ook zo. Ik sta altijd open voor een kop koffie en om advies te geven aan mensen die net beginnen. 

Wat ik jonge ondernemers mee wil geven: begin gewoon. En zorg ervoor dat je niet alleen denkt aan winst en ook niet alleen aan duurzaamheid. Probeer een goede combinatie te vinden. We hebben bedrijven nodig die voor langere tijd duurzaam blijven ondernemen en daar hoort ook een gezonde bedrijfsvoering bij."

Meer weten over de DJ100? Klik hier.