14 januari 2024
Onze Lieve Vrouw van Lourdeskerk, Bergen op Zoom
Pastoor Paul Verbeek

Lezingen:
1 Samuel 3, 3b-10.19
1 Korintiërs 6, 13c-15a.17-20
Johannes 1, 35-42

Gaat mee om het te zien!

Lieve mensen!
Dat is de uitnodiging van Jezus naar de leerlingen van Johannes, die Hem achterna gevolgd zijn, toen Johannes de Heer Het Lam Gods noemde.
Heel ontwapenend nodigt Jezus hen uit om mee te gaan. Vanaf dat moment zullen ze zijn leerlingen worden. “Gaat mee” is voor hen genoeg om Hem te volgen.
Hoe eenvoudig kan het zijn.

Gaat mee om het te zien! Klinkt ook tot u en mij vandaag: hier en nu. Wat is onze reactie? Gaan we met Jezus mee of hebben we twijfels? Zijn er zaken die het meegaan in de weg staan?

Gelukkig kwamen ook afgelopen Kerstmis veel mensen op kraamvisite bij het Kerstkind in de kribbe. We vierden de onschuld van het Kind dat oproept tot vrede. De kerk kleurde liturgisch wit. Vandaag voert groen de boventoon van de liturgie. Het is de kleur van de hoop; hoop doet leven. Wat heeft de boodschap van het Kindje in de kribbe met ons gedaan? Het strekte zijn handjes naar ons uit en we werden erdoor geroerd. Nu is Hij volwassen en wenkt Hij ons om mee te gaan.

Als we hier ja op zeggen kan het avontuur beginnen. Ons leven krijgt hierdoor een heel andere kleur. Het is de weg van de Goede Herder: niemand verloren laten gaan. Het is je met regelmaat terugtrekken om tijd en ruimte te maken voor gebed en bezinning om zo tot God Onze Vader te komen. Iedere dag mag je de vraag stellen aan God: is wat ik doe Uw wil? Om zo de Heer toe te laten in je leven vraagt van ons een open houding, vooral een open hart.

Wat krijg je hiervoor terug? Een typische vraag voor de mens van nu. Ik geloof dat je hierdoor een vrijheid terugkrijgt waar anderen jaloers op zijn.
De Heer geeft je een kracht die bergen kan verzetten en maakt je vrij van angst. Anders is het niet te verklaren dat bij uitstek in landen waar christenen vervolgd worden het getuigenis het duidelijkst klinkt. Ondanks alle vervolgingen in Nicaragua blijven de christenen trouw aan hun geloof. Hun ja om mee te gaan, is gebleven.
Hun getuigenis zet hopelijk ons in Europa aan het denken. Ook bij ons is de lamp nog niet gedoofd, al lijken de vlammetjes heel klein geworden.

Als wij steun en kracht putten uit ons geloof durven we het dan ook openlijk uit te spreken? Misschien bent u net als ik erg geraakt door het getuigenis van Francis van Broekhuizen over Lourdes. In drie uitzendingen wist ze de kern van de boodschap van Lourdes over te brengen op een manier waardoor ze je hart weet te raken. Ze durft voor haar geloof uit te komen. Dat geeft mij hoop en energie. Je wil na deze uitzendingen zo in de trein of touringcar stappen om naar Lourdes te gaan. Het vuur kan hierdoor weer branden.

Hopelijk krijgen ook wij de moed en de kracht om wat we ervaren aan kracht van ons geloof door te geven aan anderen.
Hopelijk kunnen we onze Heer nazeggen; Gaat mee om te zien!