18 augustus 2024
H. Hart van Jezuskerk, Roermond
Kapelaan Miquel Alberto

Lezingen:
Spreuken 9, 1-6
Efeziërs 5, 15-20
Johannes 6, 51-58

Beste broeders en zusters,

Wij zitten in vakantietijd en de meeste mensen zijn op reis in het buitenland, gewoon hier in Nederland of misschien blijven zij rustig thuis. Ik herinner me toen ik nog kind was, gingen wij met mijn familie ergens naar toe in El Salvador om een leuke dag te hebben in de bergen of aan zee. De eerste dingen die mijn familie altijd had voorbereid, was het voedsel, dus boterhamen, frisdrank enz. In het kort veel lekkere dingen. Maar waarom vertel ik jullie dat? … 

Wij hebben gehoord in deze laatste zondagen, vanaf het evangelie van de broodvermenigvuldiging, dat Jezus zegt dat Hij het brood van de hemel is, en vandaag horen wij nog dat Hij het echte voedsel en de ware drank is. 

Ik heb deze laatste tijd verteld dat wij vaak lichamelijke honger hebben en dan eten wij iets, maar na een paar uur hebben wij weer honger. Vandaag wil de Heer ons brood uit de hemel geven, en dat is Jezus zelf, die wil jou en mij verzadigen. Niet de lichamelijke honger, maar Hij wil ons leven vervullen met zijn liefde en barmhartigheid. 

Op dit punt komen wij dus met de vraag: Welke soort honger heb ik vandaag in mijn leven en wil God mij verzadigen en redden?
Misschien hebben wij honger naar liefde, of affectie? Wij willen dat al onze problemen een oplossing hebben en wij proberen van alles te doen en het is misschien nog erger geworden. Misschien voelen wij ons eenzaam en denken wij dat God ons heeft verlaten. Dat mijn leven nooit zal veranderen en wij de hoop verliezen, of hebben wij een bepaalde ziekte of een bepaalde verslaving, zoals alcohol of drugs, en zien wij geen uitweg. 

Maar beste broeders en zusters, de blijde boodschap van deze zondag is dat Jezus ons het ware leven wil geven. Want hij zegt in het evangelie: Als iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid. De Heer wil je deze liefde geven die je verlangt, Hij is het echte voedsel geworden voor ons leven, Hij wil dat wij gelukkig kunnen zijn. Dat wij zijn aanwezigheid ervaren, dat Hij vooral een redder voor ons is geworden om ons van onze zonden te verlossen. Dus Hij wil dat iedereen van ons een relatie heeft, een ontmoeting met deze liefde. Want als wij deze ervaring hebben dat de Heer ons bemint, dan weten wij ook dat Hij de enige is die onze diepere honger en dorst kan verzadigen. God veroordeelt ons niet, maar Hij wacht op ons dat wij ons mogen bekeren. Hij komt altijd op zoek naar jou en mij. 

En waarom weten wij dat God liefde is en dat Hij ons wil redden? Kijk maar naar het kruis. Op het kruis is hij brood geworden voor iedereen die gelooft en met zijn bloed is Hij echte drank geworden voor ons. De Zoon van God is gekomen om ons te redden. Hij is niet alleen doodgegaan op het kruis, maar Hij is na drie dagen verrezen voor ons zodat wij in ons leven kunnen ervaren dat het mogelijk is anders te leven, met God. Dat de Heer door zijn verrijzenis ons heeft laten zien wat het eeuwig leven betekent.
Hij wil ons vandaag zijn vlees en bloed geven, dat wij als zijn leerlingen achter hem aan mogen gaan, wetende dat Hij ons altijd wil helpen in ons leven en dat hij alle gaven schenkt aan zijn kinderen, want God is niet gierig met zijn genadegaven.

Daarom kunnen wij ervaren dat de Heer ons helpt in onze eenzaamheid, in onze ziektes, dat hij hoop schenkt om van een bepaalde verslaving af te komen. Dat misschien de problemen dezelfde zullen zijn in ons leven, maar als God met ons is, kunnen wij met Zijn kracht ons kruis dragen, want wij weten dat wij geroepen zijn voor het eeuwige leven, de verrijzenis. 

Wij vieren nu, broeders en zusters, de eucharistie, de grote dankzegging voor zijn liefde die Hij ons schenkt. Hij heeft voor ons een altaar gereed gemaakt met de gaven van brood en wijn die straks het lichaam en het bloed van Christus worden.
Wij mogen ook de reële aanwezigheid van Christus ervaren in ons leven door de heilige communie. Want zoals hij zegt: wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en ik in hem.
Laten wij dus, broeders en zusters, in God blijven en van zijn lichaam nuttigen, zodat wij in de wisselvalligheden van ons leven kunnen ervaren dat de Heer ons verzadigt en dat hij echte voedsel en echte drank is geworden voor allen die in hem geloven. Amen