4e Zondag van Pasen (c)
Pastoor Wim Bakker
H. Bonifatiuskerk, Rijswijk

Lezingen:
Handelingen 13, 14.43-52
Openbaring 7, 9.14b-17
Johannes 10, 27-30

Zoals u vanaf het begin van deze Eucharistieviering al hebt kunnen opmerken ziet u naast mij een beeld van de goede Herder. Het staat in de hal van het centrum voor diaken- en priesteropleiding Vronesteyn te Voorburg in het bisdom Rotterdam.
Dit beeld inspireert mij om de roeping van God uit persoonlijk waar te maken en u op te roepen de goede Herder na te volgen in je leven.
Het leven, jouw leven, verbeeldt in het schaap, dat gericht is op de goede Herder Jezus. Of zoals Johannes het in het Evangelie van vandaag verwoordt; “Mijn schapen luisteren naar mijn stem. Ik ken ze, en ze herkennen mijn stem; ze richten zich tot Mij, de goede Herder. Ik mag bij hen zijn en ze van God uit, toevertrouwen: Leef, voel je veilig bij Mij en mijn Vader voor altijd.
Indrukwekkend is de relatie die deze goede Herder mét de mens aangaat, prachtig tot uitdrukking gebracht in dit beeld. Je ziet dat het menselijk leven, het schaap helemaal gericht is op de goede Herder. Het kijkt de Herder God verwachtingsvol aan.

Op de tweede zondag van mei op Moederdag mag ik deze relatie tussen de goede Herder en ons mensen nog doordringender met u delen, verkondigen aan de hand van dit beeld.
Ik zie in de verbeelding van de goede Herder ook een moeder, die haar pasgeboren leven, verbeeldt in het schaap, tegen zich aanhoudt. Het gezicht van het jonge leven, van het kindje is naar de moeder gekeerd op zoek naar warmte en voeding om in leven te kunnen blijven. En… de moeder, zoals de goede Herder, kijkt over haar kind-schaapje heen naar haar levenspartner. We hebben elkaar nodig om samen zorg te dragen voor dit leven aan ons toevertrouwd.

Zo heeft God als schepper van het leven ook jou nodig. De God van al het leven stelt zijn vertrouwen in jouw aandacht, liefde en zorg van de ander bij je.
En dit is de kern van de oproep, de roeping van God uit aan ons mensen.
Met vertrouwen durven kwetsbare mensen naar God te kijken, wanneer christenen Gods roep toelaten om in zijn Naam goede herders te zijn.

Het is u misschien nog niet opgevallen, maar een belangrijk detail van dit goede Herder beeld is: de goede Herder kijkt je niet alleen aan, maar loopt ook naar jou toe.
Ik, de goede Herder, kijk je aan en kom naar jou toe. Wees een goede herder die de blijde Boodschap, mijn Evangelie, verkondigt. Roep op tot vreugde die verbindt en maak het wáár “vreugde verbindt”. Het thema van deze roepingenzondag.

Komende zondag wordt in Rome Titus Brandsma, oorlog-slachtoffer, heilig verklaard. In spannende tijden van overheersing, die toen evenals nu gepaard gaan met afschuwelijk geweld, behield de Karmeliet Titus zijn vriendelijke uitstraling. Hij maakte de weg vrij naar God in het hart van mensen die zich bedreigd voelden. “Vreugde is geen deugd, maar een effect van liefde”.

Op deze roepingenzondag wil ik eindigen met een oproep tot gebed:
Bid om vreugdebodes in onze Kerk: priesters, diaken en religieuzen, die met blijdschap het evangelie in navolging van onze goede Herder willen verkondigen. Dan kan deze vreugdevolle boodschap door iedereen worden gehoord en iedereen kan deze boodschap op zijn of haar beurt uitdragen in woord en daad. Zo vormen wij samen het Godsvolk, op deze wereld en in ons Europa om door alle dreigingen van oorlogsgeweld heen aan een netwerk van liefde te bouwen. Waar mensen elkaar aankijken en dragen in de geest van de goede Herder, Jezus Christus onze Heer.