Roermond, 28 maart 2022 - Bisschop Harrie Smeets van Roermond heeft in aanloop naar Pasen een bundel gepubliceerd met verhalen over de verrijzenis van Jezus.
In de bundel Getuigen van de Verrijzenis laat bisschop Smeets in veertien verhalen mensen die er indertijd bij waren, vertellen hoe zij de gebeurtenissen rond het lijden en sterven van Christus alsook zijn verrijzenis hebben ervaren.
De veertien verhalen zijn een selectie uit de teksten die de Limburgse kerkleider de afgelopen jaren schreef. Nu hij ernstig ziek is en weet dat het moment van zijn eigen overlijden wellicht niet ver weg is, heeft de bisschop de verhalen laten bundelen om ze uit te geven als een getuigenis van zijn eigen diepe geloof in Christus en de verrijzenis: “Ik hoop dat de verhalen in dit boek mensen kunnen helpen om te geloven in wat niet te begrijpen valt: dat het leven is sterker dan de dood.”
Over Pasen kun je niet preken! Dat is de vaste overtuiging van Smeets. Sterker nog: “Het zou verboden moeten worden,” zegt hij. “Want hoe kun je nu iets zeggen over dingen die ons bevattingsvermogen mijlenver te boven gaan? Dat Jezus verrezen is en dat Hij de dood overwonnen heeft, is met een gewoon mensenverstand niet te begrijpen. Je kunt het alleen maar geloven en ingetogen vieren, beginnend in de stilte van je hart.”
Omdat hij sinds zijn priesterwijding toch steeds met Pasen in de vieringen iets moest zeggen, koos Smeets in de jaren dat hij pastoor en deken was voor een bijzondere vorm. In plaats van te preken, kroop hij voor een ogenblik in de huid van mensen die er indertijd bij waren en het met eigen ogen zagen gebeuren: de wondertekenen, het Laatste Avondmaal, de veroordeling door Pilatus, de kruisiging en het lege graf. Zo passeren allerlei mensen de revue: Petrus, Lazarus, de blindgeborene, de doofstomme, Pilatus, Johannes en Nikodemus.
“Natuurlijk zijn het geen historisch betrouwbare getuigenissen”, zegt de bisschop. “Het zijn mijn interpretaties van hun reacties, mijn alledaagse voorstelling van hoe zij wellicht gereageerd zouden kunnen hebben. We kennen hun officiële verhalen uit het evangelie. Maar wat dachten ze? Wat voelden ze? Hoe kwam Jezus op hen over? En dan die verrijzenis, dat lege graf: hoe reageerden zij daarop?”