Studenten uit het hele land gaan tijdens de Dutch Designweek, op 24 oktober in Eindhoven, de uitdaging aan om een maatschappelijk relevant probleem aan te pakken: misinformatie en fake news gecreëerd door AI. Zijn doen dat tijdens een zogenoemde Creative Jam, waar dit jaar BNNVARA, NTR, KRO-NCRV, NPO Innovatie, Dutch Digital Agencies (DDA), Dutch Digital Design, Night of the Nerds en het SintLucas de handen voor ineen hebben geslagen

Jongeren krijgen veel te maken met misinformatie
Het ontstaan en de verspreiding van nepnieuws gaat door de opkomst van AI sneller en makkelijker dan ooit. Ook jongeren hebben hier dagelijks mee te maken en vormen een kwetsbare groep. Uit onderzoek van de omroepen blijkt dat 72% van de jongeren wekelijks met misinformatie te maken heeft en 41% zelfs dagelijks. Tegelijkertijd geeft 89% aan te willen leren hoe zij nepnieuws kunnen herkennen, mits dit op een leuke en interactieve manier gebeurt. Gamification en creatieve interactieve ervaringen zijn effectief in het vergroten van mediawijsheid, wat precies de insteek is van deze challenge.

De challenge
Studenten van opleidingen als HBO Communicatie & Multimedia Design, Digital Design en ICT, het creatieve MBO en WO Industrial Design werken de hele dag aan een challenge waarbij zij concepten ontwikkelen waarmee jongeren beter misinformatie leren herkennen en zich wapenen tegen fake news. De studenten krijgen gedurende de dag begeleiding van professionals uit diverse disciplines, van strategen tot designers en developers van bureaus die lid zijn van Dutch Digital Agencies en Dutch Digital Design. Aan het eind van de dag presenteren de teams hun concepten aan een vakjury.