Rome, 8 september 2025Paus Leo XIV heeft eergisteren de Romeinse kunsthistoricus en curator Cristiana Perrella benoemd tot president van de Pontificale Academie voor Schone Kunsten, een instelling die stamt uit de 16de eeuw. Haar doel is het bevorderen en behouden van de katholieke traditie in de beeldende kunst, architectuur en literatuur.

De in 1965 geboren Perrella heeft een rijk cv.  Zij heeft als curator exposities op haar naam staan die volgens conservatieve critici niet bepaald stroken met katholieke waarden zoals kuisheid en bescheidenheid.

Heilig Jaar

Recentelijk stelde ze haar expertise al ten dienste van de Heilige Stoel als curator van Conciliazione 5, een expositie van contemporaine kunst, voor het Dicasterie voor Cultuur en Onderwijs, dat ter gelegenheid van het Jubeljaar 2025 was gelanceerd.

Thans is ze ook docent management en economie van cultuur in de masteropleiding ‘Theorie en geschiedenis van kunst en beeld’ aan de Università San Raffaele in Milaan.

Afgelopen maart vertrouwde de gemeente Rome haar de artistieke leiding toe van het MACRO, het Museum voor Contemporaine Kunst van de Italiaanse hoofdstad, en daarvoor had ze leiding gegeven aan het Centrum voor Hedendaagse Kunst Luigi Pecci in Prato (2018-2021) en aan het Contemporary Arts Program van de British School at Rome (1998-2008).

Ook is Perrella werkzaam geweest op Sicilië, waar ze in 2007 voor het RISO-museum in Palermo het informatiepunt voor Siciliaanse contemporaine kunst had opgericht.

Pornografisch

Als onafhankelijk curator heeft Perrella samengewerkt met Italiaanse en internationale instellingen, waaronder het MAXXI in Rome, de Bienal de Valencia, het IKSV in Istanbul en de Fondazione Prada in Milaan.

Perrella was curator van enkele controversiële exposities, zoals Nudi (2020) en Cult Fiction (2021).

Nudi (‘Naakten’) vertoonde 90 foto's van de Chinese fotograaf en dichter Ren Hang (1987-2017), wiens werk in China als pornografisch en subversief worden beschouwd. Het bevat afbeeldingen van geslachtsorganen, homo-erotische poses en verwijzingen naar sadomasochistische praktijken.

Cult Fiction vertoonde meer dan 60 foto's van posters van pornofilms uit de late jaren zeventig en vroege jaren tachtig die in de straten van Aversa en Napels waren opgehangen. Deze expositie wilde enerzijds de drang naar seksuele bevrijding in die jaren benadrukken, maar tegelijkertijd ook de vercommercialisering van het vrouwelijk lichaam.