Brussel, 8 december 2020 - Na meer dan een jaar diepgaand onderzoek is vastgesteld dat een paneel met daarop een voorstelling van de Heilige Familie een echte Jordaens is. Bijna zestig jaar lang hing het schilderij in het kantoor van een wethouder in het stadhuis van Sint-Gillis bij Brussel. Dat meldt de Vlaamse omroep VRT vandaag.
De Antwerpenaar Jacob Jordaens (1593-1678) gaf samen met zijn tijdgenoten Peter Paul Rubens en Antoon Van Dyck internationale bekendheid aan de Antwerpse schilderschool uit de 17de eeuw. Jordaens is de minst bekende en minst bestudeerde van deze drie Vlaamse barokmeesters.
Na een grondige analyse blijkt dat het paneel te dateren is rond 1617-1618. Dat maakt het de oudst gekende versie van De Heilige Familie. Van Jordaens zijn nog drie andere schilderijen bekend met dezelfde compositie. Die werken maken nu deel uit van de prestigieuze verzamelingen van het Metropolitan Museum in New York, de Hermitage in Sint-Petersburg en de Alte Pinakothek in München.
Uit de analyse van het eikenhout waarop Jordaens schilderde, blijkt ook dat de planken van het paneel dateren van 1613. Gebleken is ook dat Antoon Van Dyck hout van dezelfde boom gebruikte voor verschillende van diens panelen.
Het gemeentehuis van Sint-Gillis herbergt honderden kunstwerken. Velen daarvan werden geschonken door schilder en kunstverzamelaar Léopold Speeckaert. Hij schonk na zijn dood in 1915 z'n hele collectie aan de gemeente Sint-Gillis, maar tot een inventarisatie van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium in 2019 vermoedde niemand dat er zo'n schat in het gemeentehuis verborgen lag. Al die tijd dacht men dat het een kopie was, terwijl het wellicht Jordaens’ oerversie van zijn voorstelling van Jezus, Maria en Jozef is.