Cruiseschip Costa Concordia vastgelopen op de rotsen van Le Scole op 7 juli 2013 voor het Italiaanse eiland Isola del Giglio. Bij de ramp kwamen 32 mensen om het leven. AFP FOTO/ VINCENZO PINTO

Rome (KNA), 5 maart 2025Francesco Schettino (63), ex-kapitein van de Costa Concordia die in 2012 zonk en werd veroordeeld voor 32 gevallen van doodslag, zou bij het Vaticaan kunnen gaan werken als hij voorwaardelijk vrijkomt. Een hoorzitting die op 4 maart gepland stond, werd door de bevoegde Romeinse rechtbank uitgesteld tot 8 april.

Schettino zit een gevangenisstraf van 16 jaar en een maand uit voor het ongeluk met het cruiseschip bij het Toscaanse eiland Giglio op 13 januari 2012. Sinds 2017 heeft hij al meer dan de helft van deze straf uitgezeten. Als de rechtbank zijn aanvraag goedkeurt, zou hij via de re-integratievereniging Seconda Chance kunnen werken aan de digitalisering van teksten voor de kerkfabriek van de Vaticaanse Basiliek.

Tweede kans

Schettino, die vastzit in de Rebibbia-gevangenis in Rome, werkt al vijf jaar aan de digitalisering van gerechtelijke dossiers, bijvoorbeeld over de ontvoering van en moord op de christendemocratische politicus Aldo Moro. Andere gevangenen in de gevangenis werken ook voor het Vaticaan via de vereniging Seconda Chance, waarvan de Heilige Stoel de contractuele partner is.

Pauselijke betrokkenheid bij gevangenen

Paus Franciscus zet zich al lange tijd in voor een humane situatie voor gevangenen. Voor het Heilig Jaar 2025 liet hij zijn eigen Heilige Deur plaatsen in de gevangenis van Rebibbia, die hij zelf opende tijdens een plechtige viering op 26 december.

Schip verlaten voordat alle passagiers geëvacueerd waren

Schettino veroorzaakte Italië's ergste scheepsramp van na de oorlog door de Costa Concordia te dicht bij de kust van het Toscaanse eiland te sturen. Toen het een onderzeese rotsformatie raakte, werd er een gat van 70 meter in de romp van het schip geslagen.

De voormalige kapitein wordt er ook van beschuldigd zijn schip te hebben verlaten voordat alle passagiers geëvacueerd waren. Na het ongeluk begon een nieuwe uitdrukking te circuleren, die zou staan voor bijzonder laf gedrag: Fare lo Schettino (‘Doe de Schettino’). 

The captain of the wrecked Costa Concordia cruise ship Francesco Schettino (L) is escorted after he went onboard the wrecked Costa Concordia cruise ship in Giglio Port on February 27 , 2014. Schettino returned to the site of the disaster for the first time as part of the trial against him. AFP PHOTO/Filippo MONTEFORTE