Rome, 19 januari 2024 - De Calendario Romano, die al 20 jaar wordt uitgegeven, is een populair souvenir dat in kiosken in veel Italiaanse steden wordt verkocht. Voor elke maand van het jaar staat een zwartwitportret van een aantrekkelijke jongeman in traditionele priesterkleding. In kerkelijke kringen wordt er geklaagd over dit commerciële product, maar de fotograaf van de portretten verdedigt het.
“Het is waar dat niet alle twaalf modellen echte katholieke priesters zijn”, zegt Piero Pazzi in een vandaag gepubliceerd artikel in de Italiaanse krant Corriere della Sera. “Hoe vaak hebben Titiaan en Tiepolo de Maagd Maria gezien? En hoeveel Madonnas hebben ze geschilderd? Dat is dus irrelevant”, zegt de 65-jarige fotograaf. Hij beweert nooit kritiek te hebben gekregen van echte geestelijken.
De kalender wordt volgens de Corriere vooral gekocht door protestanten, homoseksuelen en schoolkinderen.
Het zijn jonge mannen die Pazzi afbeeldt, omdat zij een gerichtheid op de toekomst uitstralen. “Als je er een oudere priester in zou zetten, zou je kunnen denken dat het iets is wat in verval is”, aldus de kunstenaar, die overigens niet meer werkt als professioneel fotograaf, maar wel twee kattenmusea runt.
Pazzi legt uit dat hij het onderwerp van de katholieke priester ooit koos omdat toeristen roomse clerici nu eenmaal associëren met het barokke Rome. Italianen zijn niet in hen geïnteresseerd: ze zijn gewend om met priesters te leven. Maar zo is het niet voor een Turk, Zweed of Nederlander, voegt Pazzi toe.