
Rome, 3 maart 2025 – In Vaticaanstad is vanochtend de tweedaagse plenaire vergadering van de Pontificale Academie voor het Leven van start gegaan. Het thema van de bijeenkomst luidt: ‘Het einde van de wereld? Crises, verantwoordelijkheden, hoop.’ De deelnemers vormen een divers gezelschap van aardwetenschappers, natuurkundigen, biologen, paleoantropologen, ethici, (moraal)theologen en historici, onder wie de Hongaars-Amerikaanse Nobelprijswinnares voor geneeskunde, Katalin Karikó, en de Nederlandse medisch ethicus Henk ten Have.
Vanuit het Gemelli-ziekenhuis stuurde de paus de academieleden een boodschap. Daarin benadrukt Franciscus dat de huidige situatie in de wereld wordt gekenmerkt door een “polycrisis”. Oorlogen, klimaatverandering, energieproblemen, epidemieën, migratiestromen en technische innovaties dragen allemaal bij aan dit dramatische historische moment.
De paus verzet zich nadrukkelijk tegen de “utilitaire en neoliberale deregulering” die momenteel wereldwijd gaande is. Deze wil het recht van de sterkste als enige regel opleggen, wat volgens de pontifex inhumaan is.
“Helaas beseffen we dat internationale instellingen steeds minder relevant worden”, schrijft de paus. “Daartegenover moeten we vastberaden blijven werken aan effectievere mondiale organisaties.” Het gaat volgens de Heilige Vader om het veiligstellen van het wereldwijde algemeen welzijn.
Leden van de Pontificale Academie voor het Leven
De huidige plenaire vergadering is waarschijnlijk de laatste bijeenkomst van de Pontificale Academie voor het Leven, die wordt voorgezeten door de Italiaanse aartsbisschop Vincenzo Paglia, die op 20 april 80 jaar wordt. Paglia leidt het biowetenschappelijk orgaan van de Heilige Stoel sinds 2016.
In zijn brief bedankt de paus aartsbisschop Paglia uitdrukkelijk voor zijn werk. De theoloog, afkomstig uit de Sant'Egidio-gemeenschap, breidde het spectrum van de Academie uit met actuele onderwerpen als ecologie en kunstmatige intelligentie. Hij nam ook niet-katholieke onderzoekers op in het gezelschap.
Radio Vaticana: interview met Nobelprijswinnares Katalin Karikó
Tijdens de bijeenkomst worden kwesties besproken die globaal worden ingedeeld in zes thematische velden:
1. Biologie, planetologie, natuurkunde.
Kan het leven zich alleen ontwikkelen in de vormen die we kennen? Of kan planeetonderzoek ons iets nieuws vertellen en onze kennis en ons biologische concept van leven uitbreiden? Van het oneindig grote universum tot de oneindig kleine bouwstenen van de kwantumfysica, hoe veranderen deze vragen ons wereldbeeld en de positie van de mensheid in de wereld zelf?
2. Aardwetenschappen.
Het Antropoceen wordt besproken als een nieuw geologisch tijdperk. De aarde is warmer geworden en meer vervuild. Er hebben zich grote veranderingen voorgedaan die te maken hebben met de bevolkingsgroei, industrialisatie en globalisering. Zijn ze onomkeerbaar? Bedreigen ze het leven van onze menselijke familie zelf?
3. Antropologie en taalkunde.
Volkeren en culturen over de hele wereld delen een gemeenschappelijk vermogen tot taal en abstract denken. Zouden we hier, als menselijke soort, een stap voorwaarts kunnen zetten en beginnen te praten over de unieke menselijke geest?
4. Genetica en moleculaire biologie.
De ontwikkeling van wetenschappelijke en technologische kennis moet in wisselwerking staan met veel andere kennisgebieden: juridisch, politiek, religieus. De ervaring van het Global Observatory for Genome Editing zal in dit verband worden gepresenteerd.
5. Onderwijs.
Een centraal thema betreft de educatie van de jongere generatie. Hoe zijn jongeren te inspireren om creatief na te denken over hun toekomst en hen te leren hopen.
6. Theologie en geesteswetenschappen.
Ecologie laat zien dat mens en natuur met elkaar verbonden zijn. Voor gelovigen ontvouwt goddelijke actie zich binnen de dynamiek van menselijke relaties en geschiedenis. Wat draagt het trinitarisch christelijk monotheïsme bij aan het behoud schepping?