Parijs (AFP) 1 december 2021 - Plannen om de gotische sfeer van de Notre-Dame de Paris te vervangen door een zachtere vibe van moderne kunst en warme verlichting hebben enkele wenkbrauwen doen fronsen, maar de priester die de leiding heeft over de restauratie ontkent dat er een radicale transformatie op til is.
Met de heropening van de kathedraal in 2024 – vijf jaar nadat een brand een groot deel van het dak en de vieringtoren verwoestte – komen de kerkelijke autoriteiten op 9 december met nieuwe plannen voor de manier waarop het publiek de iconische Parijse bezienswaardigheid zal ervaren.
Eerste fase herstel Notre-Dame afgerond (18-9-2021)
De plannen omvatten onder meer bijbelcitaten die in verschillende talen op de muren zullen worden geprojecteerd en nieuwe kunstinstallaties in plaats van de weinig gebruikte 19de eeuwse biechtstoelen, zei Gilles Drouin, de priester en liturgiewetenschapper die belast is met de herinrichting van het interieur, in een interview met AFP.
De traditionele stoelen met biezen zitting zullen worden vervangen door meer comfortabele banken met hun eigen kleine lampjes om de duisternis te verlichten – misschien zelfs in staat om te verdwijnen in de vloer wanneer ze niet worden gebruikt om meer ruimte te laten voor toeristen.
Aartsbisdom Parijs vraagt om gulle gaven voor herstel interieur Notre-Dame (14 juni 2021)
In plaats van verlichting die uit het spelonkachtige plafond naar beneden wordt geschenen, komt er “zachtere verlichting op hoofdhoogte” om de 2400 missen en 150 concerten die jaarlijks worden gehouden een intiemere sfeer te geven.
De Nationale Commissie voor Erfgoed en Architectuur zal de gedetailleerde plannen volgende week aanhoren, maar er zijn al enkele conservatieve bezwaren gerezen.
Het Britse tijdschrift Spectator waarschuwde voor een “politiek correct Disneyland” dat vol zou zitten met “emotionele ruimtes” en kosmopolitische “ontdekkingspaden”.
Spectator: Don’t turn Notre Dame into a ‘politically correct Disneyland’
Drouin ontkent echter dat de plannen radicaal zijn. Het doel is volgens hem om de Notre-Dame te behouden als een godsdienstige locatie die beter in staat is het publiek “dat niet altijd uit een christelijke cultuur komt” te verwelkomen en te informeren.
Een belangrijke verandering voor bezoekers zal zijn dat ze binnenkomen via de grote centrale deur, in plaats van de zij-ingangen.
Het hoofdaltaar blijft op zijn plaats, maar andere onderdelen zoals het tabernakel en de doopkapel worden aangepast, terwijl de meeste biechtstoelen naar de eerste verdieping verhuizen, zodat er nog maar vier in het hoofdgedeelte overblijven.
De zijkapellen, die zelfs vóór de brand in een “verschrikkelijke staat” verkeerden, zullen volledig worden gerenoveerd met de nadruk op kunstwerken waaronder “portretten uit de 16de en 18de eeuw die in dialoog zullen staan met moderne kunstvoorwerpen”. Drouin zegt dat dit ook een “cyclus van wandtapijten” zal omvatten, zonder verder details prijs te geven.
“De kathedraal heeft altijd opengestaan voor kunst uit de hedendaagse periode, tot aan het grote gouden kruis van beeldhouwer Marc Couturier dat in 1994 door kardinaal Lustiger werd ingehuldigd”, aldus Gilles Drouin, clericus van het bisdom Évry en directeur van het Hoger Instituut voor Liturgie aan de Katholieke Universiteit van Parijs.
De Notre-Dame dateert van de 12de eeuw. Ze werd eind 1800 grotendeels aangepast door architect Eugène Viollet-le-Duc, maar wel in een herinterpretatie van de gotische stijl die op dat moment een revival beleefde. De kathedraal is sinds het begin van de Franse Revolutie (1789) eigendom van de staat. Napoleon Bonaparte bestemde het gebouw in 1802 weer voor de katholieke eredienst.