18-04-2020
Zuster Hannah van het klooster Casa Carmeli in Vogelenzang weet goed raad met de social media-app TikTok. Met haar video’s bereikt ze tienduizenden mensen. 

Na het zien van een filmpje van een influencer dacht zr. Hannah: dat kan ik ook. Ze besloot een video te maken voor TikTok, een app die vooral onder de jeugd populair is. Haar eersteling werd een hit: zo’n 450.000 views. Daarna volgde nog vijftien video’s. Inmiddels heeft haar account @carmeldcj 12.800 volgers. 

Met TikTok kun je korte muziekvideo’s maken en delen. De meest succesvolle video van de karmelietes had 58.700 likes. Daarin spiegelt ze zich op ironische wijze aan mode-influencer Sabrina Lopez door een ‘nun version’ van Lopez’ performance te tonen.

“Ik probeer aan de buitenwereld te laten zien dat wij [kloosterlingen] nog bestaan door mensen aan te spreken en een boodschap te geven”, zegt ze in een interview in het AD. “We willen bij onszelf blijven, maar ook jongeren bereiken om te laten zien wie we zijn. En om daar een balans in te vinden moet je ook een beetje actief zijn in die wereld.”

De bijdragen van zr. Hannah en haar medezusters van Casa Carmeli bevatten veel zelfspot. “Mensen tillen soms te zwaar aan geloof en religie, en het is ook niet iets lichts, maar ik denk dat je heel veel mensen kunt raken en prikkelen als je boodschap is verpakt met humor. Daarna komen de conversatie en de vragen over Jezus en God”, zegt ze tegenover het AD.