De Israëlische ambassade bij het Vaticaan heeft kritiek op katholieke leiders die de term ‘rechtvaardige oorlog’ in context van de oorlog in Gaza hekelen. Die term is volgens een recente verklaring van de Commissie voor Gerechtigheid en Vrede van het Heilige Land niet op zijn plaats.

In een verklaring van 30 juni stelde de Commissie dat het gedrag van Israël in Gaza verder gaat dan het “proportionele gebruik van geweld” dat nodig is om een oorlog te laten wortelen in gerechtigheid. Deze oorlog brengt verwoesting en tienduizenden Palestijnse doden en kan niet gerechtvaardigd worden om de toekomst van het Israëlische volk veilig te stellen, aldus de commissie die Latijnse en Oosterse katholieke leiders in Israël, Palestina, Jordanië en Cyprus samenbrengt. 

Verdedigingsoorlog

De Israëlische ambassade bij de Heilige Stoel ziet dat heel anders en schrijft in een persbericht op 2 juli dat de oorlog juist bedoeld is als verdedigingsoorlog en het “beëindigen van de heerschappij van de Hamas”.

Daarnaast wil Israël met de inval in Gaza voorkomen dat terroristische aanslagen, zoals de aanval van 7 oktober, niet opnieuw zullen plaatsvinden.

De ambassade vindt ook dat de commissie een verkeerde vergelijking maakt: Israël wil haar burgers beschermen, Hamas gebruikt juist burgers als pantser.

Verder gebruikt de commissie de term ‘rechtvaardige oorlog’ volgens de Katholieke Sociale Leer, die de term anders uitlegt dan het internationaal recht dat doet. Israël is van mening dat ze er alles aan doet om dat internationale recht te respecteren, zo stelt de ambassade  in het persbericht.

Als laatste bezwaar geeft de ambassade de te nauwe geografische aanduiding: ‘oorlog in Gaza’ zou een te beperkte omschrijving van het conflict zijn.  Israël heeft ook te maken met aanvallen uit Libanon, Syrië, Jemen en Iran. 

Problematisch

Pietro Parolin - de kardinaal-staatssecretaris van het Vaticaan - zei in een korte reactie aan journalisten op 2 juli dat het concept van ‘rechtvaardige oorlog’ opnieuw zal moeten worden bekeken. Alleen in de context van het verdedigen van het eigen grondgebied is oorlog te rechtvaardigen.

De term ‘rechtvaardige oorlog’ is volgens hem een begrip “dat vandaag de dag, met de beschikbare wapens die er zijn, problematisch is geworden”.

Vergoeilijken

De Commissie voor Gerechtigheid en Vrede van het Heilige Land wees in de verklaring van eind juni op het hoge dodental in Gaza. ‘Rechtvaardige oorlog’ is hier volgens de commissie niet op zijn plaats.

“Deze theorie wordt gebruikt op een manier waarop het nooit de bedoeling was: om de dood van tienduizenden te rechtvaardigen.”

Proportioneel is het ook niet te noemen, aldus de commissie. “Het dodental onder Palestijnen is zoveel keer hoger dan dat van Israël, en met een duidelijke meerderheid van de Palestijnse slachtoffers vrouwen en kinderen.”

De dood van al deze mensen is volgens de commissie niet te rechtvaardigen om de toekomst van anderen veilig proberen te stellen.

“‘De manipulatie van de taal van de rechtvaardige oorlogstheorie gaat niet alleen over woorden: het heeft tastbare, fatale gevolgen”, schrijft de commissie. “We kunnen niet toestaan dat woorden als 'rechtvaardig' worden gebruikt om te vergoelijken wat onrechtvaardig, wreed en verwoestend is.”