Rome, 17 juli 2025 – Dolce&Gabbana presenteerde eergisteren haute couture voor mannen op de Engelenbrug in Rome. Volgens het Italiaanse modehuis was deze show bedoeld als eerbetoon aan de kledingtraditie van de Katholieke Kerk door de ontwerpers Domenico Dolce en Stefano Gabbana. Het betrof vooral hun visie op een aggiornamento van liturgische gewaden en kerkelijke tenues.
De show op de iconische brug over de Tiber werd geopend met een processie van modellen verkleed als kardinalen, alsof er een conclaaf op het punt stond van start te gaan. Dat er onlangs een echt conclaaf heeft plaatsgevonden, is puur toeval, aangezien de voorbereiding van de collectie al ongeveer een jaar geleden was begonnen.
De locatie van Castel Sant'Angelo, het mausoleum van keizer Hadrianus en gedurende bepaalde periodes een pauselijke residentie, droeg bij aan de door Dolce en Gabbana gewenste sfeer van plechtstatigheid. Dat nam niet weg dat het spektakel deed denken aan de satirische scène van de kerkelijke modeshow uit de film Roma (1972) van Federico Fellini.
Hoewel Dolce en Gabbana niet de intentie zeiden te hebben de spot te drijven met de kerk, leek hun show van afgelopen dinsdag toch een lichte kritiek te bevatten op de uiterlijke versobering die plaatsvond tijdens het pontificaat van paus Franciscus. Alsof ze willen zeggen: met barokke uitdossingen is niets mis, zolang je maar meegaat met de tijd. Dat meegaan met de tijd uit zich vooral in het dragen van broeken. Als het aan Dolce en Gabbana ligt heeft de soutane zijn langste tijd wel gehad. Zij zien het liefst dat clerici, ook tijdens de eredienst, zichtbaar een pantalon dragen.
De Engelenburg was voor Dolce&Gabbana niet de enige locatie waar het huis gisteren zijn nieuwe haute couture toonden. Er was ook een spectaculaire modeshow tussen de ruïnes van het Forum Romanum. Daarin werden mythe, kunst en film samengesmolten tot één enkel, spannend visueel verhaal.
Deze alta moda-collectie werd getoond langs de Via Sacra, die voor één avond was omgetoverd tot een monumentale catwalk, tussen Korinthische zuilen en eeuwenoude beelden, verlicht door een vakkundig georkestreerd lichtspel dat de grandeur van de locatie benadrukte.