Lesgeven op school voor dove- en slechthorende kinderen
Willemijn Koenraad is lerares op Kentalis Talent in Vught. Een basisschool speciaal gericht op dove en slechthorende kinderen. Zelf is ze horend. Hoe is het om daar te werken?
Willemijn: “Leerkracht zijn is voor mij het mooiste vak wat er is. Leerkracht zijn op deze school is een extra mooie uitdaging, omdat je op een andere manier communiceert met de leerlingen. Op Talent werken zowel dove, slechthorende als horende collega’s. De dove en slechthorende collega’s zijn ontzettend belangrijk, omdat zij voor onze leerling een rolmodel zijn.”
Waarom heb je hiervoor gekozen?
“Ik heb bewust gekozen voor het cluster 2 onderwijs. Ik vind het een mooie uitdaging om iedere dag weer iets te kunnen betekenen voor deze doelgroep. De kleine groepen zijn fijn, omdat je veel meer naar het individu kan kijken en meer tijd hebt om de leerlingen te begeleiden. Er is veel intensiever contact met de leerlingen en hun ouders/verzorgers.”
Hoe word je juf of meester van zo’n school?
“Eerst heb ik de reguliere PABO afgerond. Toen ik op Talent kwam heb ik de master-SEN gedaan en verschillende cursussen gevolgd om de Nederlandse gebarentaal te leren. De laatste 3 jaar heb ik een B1 opleiding Nederlandse gebarentaal gedaan. Je krijgt bij ons de tijd om veel kennis op te doen van de doelgroep. Via cursussen over de dovencultuur, gebarentaalontwikkeling en activiteiten die georganiseerd worden door en voor dove/slechthorende mensen.”
Wat is echt anders dan regulier onderwijs?
“Op onze school zijn de groepen een stuk kleiner. Waar op een reguliere school soms wel 30 leerlingen zitten heb ik dit jaar 8 leerlingen in groep 4. Het lesgeven ondersteun ik door middel van gebaren (NmG). Daarnaast maak ik tijdens de lessen gebruik van visuele ondersteuning. Op onze school werk ik samen met verschillende deskundigen. Samen met de logopedist, de gebarentaaldocent, de orthopedagoog en de ib-er op school leveren we een bijdrage aan een zo optimaal mogelijke ontwikkeling van onze leerlingen.”
Waar haal je voldoening uit?
“Het contact met de leerlingen en de groei die je bij ze ziet. Het communiceren in Nederlandse gebarentaal is natuurlijk ook een van de dingen waar ik voldoening uit haal. Het zoeken naar hoe bepaalde leerlingen het beste tot leren kunnen komen. De samenwerking met ouders om het beste voor hun kind te bereiken. Natuurlijk ook het plezier dat ik heb met mijn collega’s. We ondernemen veel met elkaar en dat is waardevol.”
Hoe vind je het dat er een serie wordt gemaakt met en over dove- en slechthorende kleuters?
“Ik vind het heel erg belangrijk en goed dat deze serie gemaakt is. Het geeft de horende kinderen een kijkje in het leven van dove en slechthorende leeftijdgenootjes. Een kijkje in een wereld die soms verschillend is maar ook heel veel overeenkomsten heeft. Ook voor de dove en slechthorende kinderen is het heel belangrijk dat zij andere kinderen op tv zien die ook doof of slechthorend zijn.
Dit kan een positieve bijdrage leveren aan hun identiteitsontwikkeling.”
Kindertijd Gebaar het maar is vanaf 23 januari dagelijks om 7.30 uur op Zappelin en op Youtube te zien