Amsterdam, 16 november 2024 – In boekwinkels, op Instagram, in musea –overal duikt het woord zingeving op. Het is alomtegenwoordig, maar er is nog niet veel bekend over wat zingeving betekent voor Nederlanders. Tot nu toe. In opdracht van Trouw en de Universiteit van Amsterdam deed Ipsos I&O Research hier een representatief onderzoek naar.
Een panel van 2.257 Nederlanders kreeg veertig vragen voorgelegd over allerlei verschillende vormen van zingeving. Daaruit blijkt: maar liefst driekwart van de Nederlanders is ernaar op zoek.
Voor de een geldt dat meer dan voor de ander. Voor 4 procent van de Nederlanders is zingeving het belangrijkste in hun leven. 33 procent zegt dat ze in sterke mate op zoek zijn naar zingeving. En voor 36 procent geldt dit in enige mate.
Er zijn ook mensen die zeggen dat ze zingeving niet zo belangrijk vinden. Voor 14 procent van de Nederlanders geldt dat. Een kleine groep, van 7 procent, zegt dat zingeving voor hen helemaal geen rol speelt. Zij noemen zingeving vaak een zweverig begrip.