H. Johannes de Doperkerk, Mijdrecht
21e Zondag door het jaar (b)
Pastoor Ronald den Hartog

Lezingen:
Jozua 24, 1-2a.15-17.18b
Efeziërs 5, 21-32
Johannes 6, 60-69

Beste mede-gelovigen,
Wat hebben we de afgelopen zomerperiode mogen genieten van prachtige sportevenementen. Het EK voetbal, de Tour de France, en de zeer succesvol verlopen Olympische spelen.
Vele sporters hebben jaren getraind om het juiste moment de beste race ooit te lopen, te zwemmen, te fietsen of te roeien. Wat mij altijd raakt, is de passie waarmee de sporters over haar of zijn sport praat. De één is blij met plaats 12 omdat hij of zij de beste race ooit heeft gelopen en de ander is teleurgesteld omdat zilver de medaille is die gewonnen is.
Als je de sporters hoort spreken, gaat het ook over het offer dat ze moeten brengen, de tegenslag door blessures of persoonlijk leed. Telkens moeten ze een keuze maken voor hun sport. Ze hebben een doel voor ogen en hebben er alles voor over om dat te bereiken.

Wat is ons doel als gelovigen?
Keuzes maken doen we de hele dag. De dagelijkse keuze wat er gegeten wordt of wat je aantrekt maar natuurlijk ook de fundamentelere keuzes. Wat voor studie ga ik doen, wat voor werk past bij mij, hoe richt ik mijn leven in. Hoe kan ik het best mijn geloof beleven.

De afgelopen weken hebben we uit Johannes 6 gelezen een hoofdstuk dat ook wel de broodrede wordt genoemd. We zijn begonnen met het prachtige verhaal van de broodvermenigvuldiging.
We hebben gehoord dat Jezus van zichzelf zegt Ik ben het levend brood dat uit de hemel is neergedaald. Wie van dit brood eet zal nooit meer honger hebben, zal niet meer sterven. Brood is een eerste levensbehoefte en mag Jezus ook onze eerste levensbehoefte zijn.

Jezus geeft zichzelf. Het brood dat ik zal geven, is mijn vlees ten bate van het leven der wereld. 
Zijn volgelingen nemen er aanstoot aan en velen van hen trokken zich terug.
Jezus stelt die vraag. Wil ook gij soms weggaan? Maar Simon Petrus antwoordde Hem: Heer, naar wie zouden wij anders gaan? Uw woorden zijn woorden van eeuwig leven.
De leerlingen en daarmee ook wij als gelovigen worden uitgedaagd een keuze voor Hem te maken.
De situatie is vergelijkbaar met Jozua die het volk Israël naar het beloofde land leidt. Hij stelt het volk voor de keuze: Kies voor de God van Israël of de oude goden.

Wat betekent dit voor ons zoals wij hier in de kerk samenzijn en zoals we met elkaar via de tv met elkaar verbonden zijn.
Een keuze voor God kan je hele leven op zijn kop zetten, een keuze voor God is loskomen van een veilig en rustig bestaan en vraagt om een sprong in het diepe te maken.
Een keuze voor God is niet altijd te verklaren maar is een stap in geloof.
Zoals Jezus zelf heeft gezegd “uw geloof heeft u gered”, zo zal God ons nu ook begeleiden om bij Hem te komen. Ons doel van het leven.
JA zeggen in geloof is Jezus deel uit laten maken van je leven en getuigen in woord en daad.
JA zeggen is ons openstellen voor Gods woord en sacrament en die als genade mogen ontvangen.
“Naar wie zouden zij anders gaan.” Laten we net als de sporters ons tot het uiterste inzetten voor ons geloof dat we mogen ontvangen in Geloof, Hoop en Liefde.