Brad Smith, Vice Chairman and President of Microsoft (L) and Cardinal Mauro Gambetti attend a press conference on "St. Peter's Basilica AI-Enhanced experience" at The Vatican on November 11, 2024. The Vatican, in partnership with Microsoft, unveiled today La Basilica di San Pietro, an initiative that merges AI technology with the spiritual and cultural history of St. Peter’s Basilica. The project features two AI-enabled immersive exhibitions and an interactive website, providing global access to the iconic

Rome, 11 november 2024De Pauselijke Basiliek van Sint-Pieter krijgt een totaal vernieuwde website met de laatste technologische snufjes waardoor het voor de bezoeker mogelijk moet worden om op virtuele wijze het Vaticaanse heiligdom nog intenser te ervaren en vooral spiritueel beter te begrijpen. De interactieve site moet vanaf 1 december beschikbaar zijn. Dat is vanochtend bekendgemaakt door kardinaal Mauro Gambetti, aartspriester van de Sint-Pietersbasiliek. Hij presenteerde de plannen samen met Brad Smith, de president van Microsoft.  

Volgens Gambetti is de Sint-Pieter te vergelijken met een sterrenhemel op een zomernacht: je wordt betoverd door zijn pracht en praal. “Het risico bestaat echter dat het een stomme getuige is van de ‘oneindige schoonheid’ als de intelligentie niet wordt verrijkt met kennis en het streven van het hart niet wordt gevoed door een spirituele ervaring”, zei de kardinaal vandaag tegen journalisten. “Je hebt een astrolabium, een verrekijker en een telescoop nodig om de sterren te kennen; en je hebt een ruimteschip nodig om de sterrenhemel binnen te dringen.”

Evangelisatie

De nieuwe website is volgens Gambetti als een astronomisch observatorium en een ruimteschip. In de afgelopen jaren is met behulp van kunstmatige intelligentie van Microsoft een ‘digitaal ecosysteem’ ontwikkeld waardoor de basiliek op hypermoderne wijze bijdraagt aan de evangelisatie. 

De kardinaal zei vanochtend dat de Sint-Pietersbasiliek “in de virtuele ruimte is gebracht door middel van een deugdzaam huwelijk tussen technologie en humanisme, dankzij de gift van Microsoft”. 

De website van de basiliek is “een waar ecosysteem, waarbinnen verschillende technologieën samenkomen: een geïntegreerd platform, met een open en schaalbare architectuur, Mobile First, waar iedereen toegang toe heeft”. Bovendien wordt het geheel verrijkt met diverse apps voor pelgrims en bezoekers.  

Meespelende routes

Het topstuk wordt een ‘telescoop’, die een fotogrammetrisch 3D-zicht van de basiliek biedt. Daarbij zijn er “enkele meeslepende routes” te volgen, alsook een educatief programma naar het voorbeeld van Minecraft, een zogenoemde sandbox-game, waarbij de speler vrij rond kan lopen door een virtuele wereld, zonder een vooraf vastgesteld doel. Verder moeten een geavanceerdere streaming van de fysieke kerkdiensten in de Sint-Pieter de nabijheid van de paus tot de gelovigen over de hele wereld versterken. 

Het project Sint-Pietersbasiliek: AI-Enhanced Experience is gerealiseerd door Microsoft en de Fabbrica di San Pietro (Kerkfabriek van de Sint-Pieter) in samenwerking met de Stichting ‘Fratelli tutti’ en de organisatie ‘Uitgaande digitale missie van de Basiliek’.