21-05-2019

Bijna drie jaar geleden begonnen de restaurateurs van het Belgisch Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium aan de tweede fase van de restauratie van het wereldberoemde Gentse etabel van Jan en Hubert van Eyck uit 1432. Het centrale paneel De aanbidding van het Lam Godsen de onderste zijpanelen werden onder handen genomen. Eerst verwijderden de restaurateurs de vergeelde vernissen, en vervolgens oude overschilderingen. Na verloop van tijd kwamen de authentieke beelden naar boven. 

“Op de panelen van De Ridders van Christusen De Heremieten zitten nog resten van oude vernislagen”, zegt Kathleen Froyen tegenover de VRT. “Die die zijn soms zeer dun, maar toch sterk verkleurd. Als we die verwijderen, kunnen we eindelijk de kwaliteit van de verflagen van Van Eyck naar boven halen, met zeer fijne details, veel licht en dieptewerking.”

Op zijpaneel De Pelgrimszijn de restaurateurs al helemaal klaar met de verwijdering van oud vuil. Daar wordt de verf nu “gefixeerd”. Onder loszittende verfpartikels wordt een kleine hoeveelheid lijm aangebracht. Met een mini-strijkijzer maken de restaurateurs de verf zacht zodat ze weer kan hechten.

De Aanbidding van het Lam Gods bleek voor bijna de helft overschilderd. Nadat de restaurateurs het originele ‘Lam’ blootlegden, vonden ze onder de overschilderingen ook enkele onbekende gebouwen. Helemaal bovenaan het tafereel kreeg de duif, het Bijbelse symbool voor de Heilige Geest, nieuw leven. Een deel van de gouden stralen bleek niet origineel. Nu die weg zijn, komt de duif beter tot haar recht.

Het centrale paneel verkeert in goede staat. Hier en daar ontbreekt de originele schildering van de gebroeders Van Eyck. De restaurateurs onderzoeken hoe ze die tekorten kunnen invullen. Het gaat om een verdwenen boom en een stuk van een gebouw. Om dat zo goed mogelijk te doen, werken ze samen met stadsarcheologen en historici en maken ze computermodellen die ze voorleggen aan internationale deskundigen. De gehele restauratie moet nog dit jaar klaar zijn, meldt de VRT.