Persbericht

In de nieuwe YouTube-serie neemt presentator Ta Joela de kijker mee in zijn gevecht tegen drie verschillende vormen van digitale verslaving. Hij gamet 24 uur aan één stuk door, probeert binnen 24 uur 100.000 views op TikTok te halen en gaat de ultieme uitdaging aan met een dopamine detox – waarbij hij zichzelf volledig afsluit van alle schermen en digitale prikkels. Hoezo verslaafd is vanaf donderdag 28 november wekelijks te zien bij KRO-NCRV op het Youtube-kanaal van NPO 3 TV.

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander meer dan 5 uur per dag op zijn telefoon zit. Deze constante stroom van digitale prikkels zorgt voor een eindeloze behoefte naar meer. Hoezo Verslaafd gaat verder dan de oppervlakkige symptomen. Wat maakt gamen zo verslavend? Waarom blijven we maar scrollen op social media? En hoe komt het dat we de telefoon nauwelijks nog kunnen loslaten? Ta Joela onderzoekt het, terwijl hij zichzelf en zijn kijkers confronteert met de realiteit van digitale afhankelijkheid.

Sandra Hilster, mediadirecteur KRO-NCRV: "Met deze serie willen we kijkers op een speelse, maar indringende manier bewust maken van de invloed die technologie op ons leven heeft. Presentator Ta Joela heeft met een mix van humor, authenticiteit en persoonlijke betrokkenheid precies de juiste toon om dit onderwerp voor een jonger publiek bespreekbaar te maken.”

Schermstrijd
Naast Hoezo verslaafd, duikt ook journalist Doortje Smithuijsen in KRO-NCRV’s Schermstrijd diep in onze digitale gewoontes. Samen met experts gaat ze op zoek naar antwoorden op de vraag: zijn we massaal telefoonverslaafd? Wat zijn de échte gevolgen van onze torenhoge schermtijden? En, belangrijker nog: hoe kunnen we ons hier beter tegen wapenen. Schermstrijd is vanaf donderdag 28 november om 22:00 uur wekelijks te zien bij KRO-NCRV op NPO 3.

Mentaal welzijn van jongeren centraal bij KRO-NCRV in journalistiek dossier Druk!  
Hoezo verslaafd en Schermstrijd zijn onderdeel van het journalistieke dossier Druk! van KRO-NCRV. De mentale gezondheid van jongeren in ons land verslechtert. Studie, sociale media en de samenleving stellen steeds meer eisen. De druk op deze groep is groot. KRO-NCRV spreekt in dossier Druk! met jongeren en deskundigen over het mentaal welzijn. Ook wil KRO-NCRV jongeren helpen door echt naar ze te luisteren. Hoe? Je ontdekt het met De checkers tool op kro-ncrv.nl/druk.

Hoezo verslaafd is vanaf donderdag 28 november wekelijks te zien bij KRO-NCRV op het Youtube-kanaal van NPO 3 TV. 

Kijkers/luisteraars kunnen met vragen/opmerkingen terecht bij het Klant Contact Centrum:
E: info@kro-ncrv.nl
T: 035-6726880