Begin juni heeft in de Beurs van Berlage in Amsterdam de postcodetool van het KRO-NCRV documentaireserie Ruimteschip Aarde de Zilveren Dutch Interactive Award gewonnen in de categorie Data. In Ruimteschip Aarde krijg je samen met André Kuipers een andere blik op de wereld, én op Nederland. Met de postcodetool biedt KRO-NCRV online bezoekers, net zoals André Kuipers vanuit de ruimte had, een overview-effect.
Persoonlijke beleving
Hoe kunnen we mensen informeren en bewust maken van de staat van Nederland, van hun eigen buurt en de eigen achtertuin? Hoe kunnen we een breed maatschappelijk probleem omzetten naar een individueel, persoonlijke beleving, zodat het beter invoelbaar wordt? Met je eigen postcode als uitgangspunt bij deze vragen krijgt de gebruiker inzicht in hoe het is gesteld met onze aarde op gebied van lucht, bodem, water en licht. Denk aan het aantal bijen, de hoeveelheid sterren die je kunt zien met het blote oog of de hoeveelheid fijnstof in de lucht.
'Spreekt erg tot de verbeelding'
De jury van de Dutch Interactive Award over de postcodetool van Ruimteschip Aarde: 'Deze case is een prachtig voorbeeld van innovatieve toepassingen van data: het spreekt erg tot de verbeelding. Met name valt op dat de data toegankelijk zijn gemaakt voor een breed publiek en dat er mogelijkheden zijn voor sociale impact. Het is sterk dat dit project is gekoppeld aan andere afdelingen en initiatieven binnen de omroep. Daar ligt volgens de jury de grootste potentie.'