Het tijdperk van de perfect gepolijste modellen lijkt bijna voorbij. En dat betekent dat de Victoria’s Secret-catwalk misschien wel wordt ingeruild voor een exemplaar met een prachtig palet aan diversiteit. Rihanna gaf vorige week al een voorproefje.

Savage x Fenty, Getty Images

We kennen allemaal de beroemde Victoria’s Secret modeshow. Een jaarlijks terugkerend spektakel waar menig model van droomt om mee te lopen. Toch begint het er steeds meer op te lijken dat de Amerikaanse winkelketen lijdt onder haar streven naar perfectie. Waarom zouden we alleen maar lange strakke benen, wasbordjes en uitmuntende voorgevels in hun push-up harnassen willen zien, als het ook realistisch kan?

Modellen in alle soorten en maten

Zangeres Rihanna dacht er precies hetzelfde over! Daarom lanceerde ze vorige week haar eerste lingerielijn ‘Savage x Fenty’ tijdens New York Fashion Week en de eerste collectie is één grote ode aan diversiteit. “Het publiek krijgt hopelijk energie van de show omdat we vrouwen laten zien in alle soorten en maten en in verschillende fases van vrouwelijkheid”, vertelde Rihanna over het doel achter de collectie.

Hoe je die verschillende fases van het vrouwelijke lichaam voor je moet zien? Het publiek kon daar eigenlijk niet omheen, aangezien er twee hoogzwangere modellen meeliepen in de show. Eén van die modellen was niemand minder dan Rihanna’s muze Slick Woods die haar lichaam maar wat trots wilde delen met de wereld. Achteraf liet het model weten dat de bevalling tijdens de show al was begonnen. Als dat geen doorzetten is...

Het tafereel speelde zich af in een futuristisch en sprookjesachtig decor. En niet alleen de collectie en de modellen waren vernieuwend, maar ook de presentatie viel op. Niks geen lange landingsbaan waar de modellen stoïcijns achter elkaar aanlopen, maar een paradijselijke tuin waarin alle modellen een soort toneelstuk en moderne dans opvoerden.

Toch was er ook een kleine overlap tussen de Savage x Fenty show en die van Victoria’s Secret. Modellen Joan Smalls en Gigi en Bella Hadid zijn alledrie graag geziene gasten op de catwalk van het ondergoedimperium maar liepen ook mee in Rihanna’s show. Het grote verschil zit dus voornamelijk in de diversiteit. Aan het eind van de show stonden alle modellen hand in hand op de catwalk wat een mooi symbool van verbondenheid liet zien tussen alle vrouwen.  

‘Diversiteit is in’

Rihanna staat erom bekend volledig in te zetten op diversiteit. Vorig jaar kwam ze al met  Fenty Beauty make-up voor iedereen: van mensen met albinisme tot de meest donkere huidskleur. En dat bleek al gauw een hele slimme zet volgens Quartzy, want het verkocht niet alleen als een trein maar inspireerde al snel veel merken om hetzelfde te doen.

Nu doet de zangeres en succesvolle ondernemer hetzelfde voor lingerie. Op haar website kun je niet alleen ondergoed in alle maten kopen, maar ook ‘nude’ ondergoed voor alle huidskleuren. Volgens Quartzy is de boodschap dan ook duidelijk: ‘inclusiviteit is in en gaat daarom hand in hand met winst”.

Diversiteit omarmen

Het wordt misschien tijd dat Victoria’s Secret deze strategie ook omarmt. Volgens journalist Aisha Hassan verliest het bedrijf steeds meer van hun sterke marktpositie. “De jaaromzet daalde in het tweede kwartaal met 1 procent, de jongerenlijn Pink wordt steeds minder populair en de aandelen van moederbedrijf L Brands zijn sinds 2011 nooit meer zo laag geweest als nu”, schrijft ze in Quartzy.

En dat terwijl andere merken keer op keer bewijzen dat een body-positive aanpak wél werkt. Dat blijkt niet alleen uit de Savage x Fenty-collectie maar ook uit het succes van merken zoals Aerie. De ondergoedwinkel van American Eagle maakte furore met hun campagne #aerieREAL, waarin expliciet géén Photoshop wordt gebruikt en imperfecties juist gevierd worden. Deze campagnes laten bovendien vrouwen zien met een zichtbare handicap.

En wat blijkt? Vrouwen willen maar wat graag aan boord van deze diversiteitstrein en delen op social media zelf ook de positieve boodschap van hun favoriete merk. Met al die positieve energie bouw je als merk dus ook binnen no-time een leger aan enthousiaste ambassadeurs op.

Het Amerikaanse blad Forbes bevestigt dat er onder consumenten steeds meer behoefte ontstaat aan producten die authentiek voelen. En daar voldoet Victoria’s Secret volgens het blad simpelweg niet aan met hun glamoureuze en gephotoshopte foto’s van supermodellen.

En ook al is de lingeriemagnaat nog steeds de grootste in de VS, is het dus niet zo vreemd dat steeds meer van hun klanten overlopen naar andere merken. Het bedrijf heeft 2 procent van hun marktaandeel verloren, waarvan één kwart is terug te vinden bij Aerie. Victoria’s Secret heeft aangegeven dat ze dit jaar twintig winkels zullen sluiten i.v.m. tegenvallende verkoopcijfers.

Wij dragen het diverse modebeeld natuurlijk een warm hart toe, al hopen we wel dat het om meer gaat dan alleen een winstgevende trend. Maar voor nu kunnen we in ieder geval genieten van de mooie inclusieve campagnes zoals die van Savage x Fenty en Aerie, en wie weet welke merken nog zullen volgen.