Teen Vogue rockt! Eva stuit in de VS op een nummer met activistische en feministische content. Het blad zet daarmee een trend die ook in Nederland merkbaar is.

Foto: Teen Vogue

Eva is in de VS voor het tweede seizoen van ‘De Verenigde Staten van Eva’. En tijdens haar reis leest ze alles wat los en vast zit. Zo stuitte ze ook op de cover van Teen Vogue. Een modeblad dat sinds 2015 ook politiek en activisme covert (in een light-versie dan). En daarmee heeft het magazine een trend ingezet die ook in Nederland merkbaar is.

Tijd voor wat activisme

Dat stelt Dorien van Linge in haar artikel voor de Volkskrant. Van Linge: “Anders zijn is cool, luidt bij tienerbladen de boodschap. Modellen zijn androgyn, kaalgeschoren, gehandicapt - of soms allemaal tegelijk. En waar vroeger alleen kreten als 'In vier weken een platte buik' of 'Tien tips voor de beste feestmake-up' de covers sierden, staan in de meidenbladen nu opeens ook feministische essays.”

Voor hippe jongeren

En die omslag begon in Amerika, en jawel: bij Teen Vogue. Het blad dat door niemand minder dan Vogue-hoofdredacteur Anna Wintour in 2003 in de markt is gezet voor meiden van tussen de 13 en 20 jaar met interesse in mode. Het richten op mode bleek een schot in de roos, want daarmee onderscheidde Teen Vogue zich van de andere meidenbladen die vooral over jongens en verkering gingen. En het blad werd onder ‘hippe jongeren’ een begrip.

Foto: Teen Vogue

Moeilijk tegenop te boksen

In de afgelopen tien jaar heeft de hele bladenmarkt echter te maken gehad met dalende oplages. Niet gek, want de concurrentie is gestegen. Via Snapchat, Facebook, YouTube en Instagram kun je gratis mooie plaatjes en luchtige content bekijken. Waarom zou je nog een tijdschrift kopen als dezelfde soort artikelen gratis online kunt zien?

In hun lijfblad verwachten ze meer van zichzelf terug te zien

Veel bladen sneuvelden, Elle Girl bijvoorbeeld in 2006. Teen Vogue leed er ook onder. In het kader van ‘tijd voor een andere strategie’ deed het blad daarom in augustus 2015 iets ongebruikelijks: het zette drie relatief onbekende, donkere modellen op de cover. Een noodkreet, want dat jaar zag het blad haar oplage halveren. Wat bleek? Het werd de bestverkochte editie van het jaar.

Meer van jezelf

Van Linge: “Die cover vervulde een behoefte - zo moet het antwoord ongeveer wel luiden. Teen Vogue had een hip, vooruitstrevend publiek aan zich gebonden, dat snakte naar iets anders dan de bekende bladenclichés. Gelikte en met Photoshop bewerkte glamourfoto's zijn er genoeg op internet; in hun lijfblad verwachtten ze meer van zichzelf en hun eigen leven terug te zien.”

Foto: Teen Vogue

Lekker light-versie

En daarop begon het magazine meer en meer onderwerpen aan te snijden die meidenbladen altijd hebben laten liggen. Politiek en feminisme doen hun intrede,  “weliswaar in een light-versie”, maar toch! Het blad schreef bijvoorbeeld over de Amerikaanse verkiezingen vanuit het perspectief van een 25-jarige en behandelde het recht op abortus - dat in Amerika onder vuur ligt.

Foto: Teen Vogue

Linda Meiden doet het ook

En de Nederlandse meidenbladen zijn ook slim genoeg om mee te gaan in de trend. ‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’, luidt het eeuwige credo in de bladenindustrie. Linda Meiden bracht het afgelopen lentenummer het verhaal van Rhona, een lesbische vrouw die moest vluchten uit Oeganda. CosmoGirl doet ook mee met haar stuk over Japanse jongeren die genderfluïde zijn.

Wij vinden het in ieder geval een hele goede en interessante ontwikkeling! En wij hopen dat meer Nederlandse tijdschriften zich laten inspireren door het iconische blad .