Sacramentsdag
Pastoor Paul Verbeek
O.L.V. van Lourdes te Bergen op Zoom

Lezingen:
Genesis 14, 18-20
1 Korinthe 11, 23-26
Lucas 9, 11b-17

We hebben niet meer dan 5 broden en 2 vissen!

Dat is het antwoord van de leerlingen op de vraag van Jezus om de duizenden mensen te eten te geven. De reactie getuigt van onmacht. Wat moeten we doen in deze situatie. Dit is een nood die we niet kunnen lenigen.

Ik vind het herkenbaar voor ons als leerlingen van Jezus hier en nu. Door oorlogsgeweld slaan duizenden mensen op de vlucht en zoeken ze veiligheid en gastvrijheid bij ons. De ene bevolkingsgroep wordt hartelijk ontvangen, terwijl een ander via de achterdeur kan vertrekken.

Jezus zegt tegen u en ons: los het op! Doe iets!
Wij antwoorden uit onmacht: We hebben niet meer dan 5 broden en 2 vissen.

De afgelopen 2 jaar hebben het alleen zijn en je eenzaam voelen van zoveel mensen doen toenemen. De groep die in staat is om mensen te binden en verbinden wordt kleiner lijkt het. Het appèl en de druk dus groter. Geeft gij ze maar te eten!
We hebben niet meer dan 5 broden en 2 vissen!

De groep pastores en medewerkers die onze geloofsgemeenschappen dragen, wordt ook kleiner. De groep die zorg en aandacht verlangt, neemt toe.
Geeft gij ze maar te eten!
We hebben niet meer dan 5 broden en 2 vissen!

Het grote wonder is dat Jezus genoegen neemt met ons antwoord. Hij maant tot rust en kalmte: Laat iedereen in groepen gaan zitten.
Dan gaat Hij voor in gebed en het wonder van samen delen is geschied!
Iedereen krijgt genoeg te eten. Delen doet helen. Gedeelde smart is halve smart. Delen doet wonderen!

Vandaag vieren we op bijzondere wijze de veerkracht die Jezus ons geeft in het teken van brood en wijn, wat zijn Lichaam en Bloed zal worden. Zijn aanwezigheid in het Heilig Sacrament zal de echte honger stillen. Het geeft ons een veerkracht die de wereld niet zal begrijpen.
Hoe leggen wij hiervan getuigenis af?

Het raakt mij iedere keer als ik bij iemand thuis de communie mag brengen. Het gaat om een intens moment en nadien de blijdschap en dankbaarheid te mogen ervaren. Je voelt dat de Heer aanwezig is.
Vanmiddag mag ik het Allerheiligste voor de 11e keer door de straten van Kwadendamme dragen. We bidden met een extra intentie voor de vrede. Waar woorden tekort schieten, spreekt de Heer in het teken van het gebroken Brood. Hij draagt onze gebrokenheid als het Lam Gods dat wegneemt de zonden van de wereld en ons de vrede geeft. Het raakt me dat de Heer op deze wijze in ons midden is. Het ontroert me te horen wat de processie met medegelovigen doet.

Dat is het speciale van ons geloof: De Heer nodigt ons uit te geven en tegelijk mogen we ontvangen.
De blik van de vluchteling die zich veilig weet bij ons spreekt boekdelen.
Dat geldt ook voor iemand die op ons bezoek zit te wachten of iemand die bij ons de gastvrije kerk mag ervaren.

We hebben 5 broden en 2 vissen en dat is genoeg!