29e Zondag door het jaar (a)
Pastoor Ronald Cornelissen
Broederenkerk, Deventer

Lezingen:
Jesaja 45, 1.4-6
1 Tessalonicenzen 1, 1-5b
Matteüs 22, 15-21

Beste zusters en broeders in Christus!

“Geef aan de keizer wat de keizer toekomt”

Sommige mensen denken dat dit evangelie ons iets vertelt over belasting betalen en belasting ontduiken en dat de pastoor misschien wel zou aanzetten tot norm-overschrijdend gedrag. Dat ik misschien door de preek uw geweten zou verruimen.  Nou, dan moet ik u teleurstellen.
De Kerk heeft een duidelijke mening over belasting betalen in het kader van eerlijk delen en de opbouw van de samenleving. Toch is dat niet de boodschap van deze zondag. 

"Geef aan God wat God toekomt"
Dat is veel belangrijker!

Jezus wordt door de Farizeeën en de Herodianen ondervraagd. Niet omdat ze zo geïnteresseerd zijn in Jezus visie, maar enkel en alleen om hem in de val te lokken. Om Hem als een oproerkraaier uit de weg te kunnen laten ruimen. En Jezus begrijpt dat ze Hem niet om advies vragen of om zijn mening. Het is een strikvraag!
Want als Hij zou zeggen: “Ja, je moet belasting betalen aan de keizer, die Romeinse bezetter”, dan zou Hij in de ogen van de Farizeeën een doodzonde begaan. En als Hij zou zeggen: “Je mag geen belasting betalen”, dan zouden de Herodianen Hem voor het gerecht kunnen dagen.
Maar Jezus doorziet hun valsheid. Hij trapt er niet in!

Maar Hij stuurt wel aan op de kernboodschap van ZIJN evangelie: Hij zegt: Ik heb ook nog een andere Keizer. Als je Die nou eens netjes dient, dan waren we een heel eind op de goede weg.

"Geef aan God wat God toekomt"

De vergelijking met de belasting doet er hier wel toe! Want ieder zinnig mens zal toegeven dat belasting betalen weliswaar niet zo leuk is, maar dat het volstrekt gebrek aan sociale en openbare voorzieningen veel erger is. Leuker kunnen we het niet maken, maar het leven wel vergemakkelijken. De Verenigde Staten is bijvoorbeeld een paradijs van lage belastingen, maar als je ziek of werkloos wordt, dan heb je een groot probleem!

“Geef aan God wat God toekomt”

Op de belastingpenning staat het beeld van de keizer, maar de mens is geschapen naar het beeld van God. Dus open je ogen voor de mens, voor zijn / voor haar lot, voor de mens in je buurt die gebukt gaat onder ellende, voor de mens verder weg… in oorlogsgebieden…in de Oekraïne of in het Heilig Land (in Israël en Gaza), voor mens in het arme Zuidelijk halfrond, voor de mens die onze steun en ons gebed hard nodig heeft.
Juist vandaag op Wereldmissiedag staan we stil bij de mens die geschapen is naar Gods beeld en gelijkenis en die alle eer en respect, alle aandacht en liefde verdient. Dát is God geven wat Hem toekomt.
En als we spreken over God, die wat toekomt, dan lijkt het vaak wel alsof het werkelijk gaat over de hemelse fiscus. God krijgt vooral niet meer dan wat moet - zo lijkt het.
Velen vinden het teveel gevraagd om in het weekend op Zijn uitnodiging in te gaan. Een week telt 168 uur. Eén uurtje in de week voor God.
Voor velen is dat al een te hoge belasting.

"Geef aan God wat God toekomt" is de oproep van Jezus om God, die ons het eerst heeft liefgehad, te beminnen.
Dan bidden we niet 'omdat het moet', als een verplichting. Nee, dan is ons gebed een gesprek met Iemand die van ons houdt en van wie wij houden. Dan is heel ons leven een vertrouwelijke omgang met God.
En vanuit die omgang groeit de liefde tot de naaste, die geschapen is naar Gods beeld. Liefde die zorgt dat iedere mens op aarde geestelijk en materieel niets tekort komt.
Dan krijgt God wat Hem toekomt.