Rome, 27 januari 2022 - Als het aan de Friezenkerk in Rome ligt, dan komt er geen einde aan de 35-jarige traditie van de Nederlandse bloemen voor de paus met Pasen. Het bestuur van de Nederlandse pelgrimskerk laat desgevraagd weten dat het project een doorstart zal krijgen.
Gisteravond maakte floraal vormgever Paul Deckers bekend dat de sponsoren er de stekker uittrekken.
“De bloemengeste vanuit Nederland aan de paus in Rome en vanuit de Nederlandse kerkprovincie aan de Wereldkerk is te bijzonder om geen verdere voortgang te geven”, laat Antoine Bodar, rector van de Friezenkerk, weten.
Er is overleg gaande met diverse betrokkenen in Nederland die hebben aangegeven dat ze het project willen ondersteunen. De verwachting is dat daarom ook dit jaar met Pasen het Sint-Pietersplein toch versierd zal zijn met producten van de Nederlandse sierteelt.
Paul Deckers uit Posterholt, jarenlang hoofdarrangeur en projectleider van de bloemenpracht in Rome, reageerde vanavond “enorm verbaasd”. Hij heeft het gevoel dat het achter zijn rug om gaat. “Hier weet ik niks van”, zei hij volgens het ANP. “Ik ben hier niet bij betrokken." Hij is er niet over te spreken dat met hem geen contact is opgenomen. “Ik vind dat niet erg hoffelijk.”
Deckers was sinds 1988 betrokken bij de bloemenschikking op het plein en sinds 2015 verantwoordelijk voor de organisatie en realisatie ervan. “De sponsors stoppen, het past niet meer in hun marketingbeleid”, aldus Deckers eerder vandaag. “En dat terwijl we sinds 1986 een wereldplatform hadden voor de Nederlandse sierteelt.”Hoe een doorstart er zou moeten uitzien, weet hij niet. “We wachten af”, zei hij.
Als er geen Nederlandse bloemenzee meer op het bordes van de Sint-Pieter te zien zou zijn met Pasen zal dat waarschijnlijk niet direct negatieve gevolgen hebben voor de Nederlandse bloemenbranche. Dat denkt Bloemenbureau Holland, dat voor de sector consumentenpromotie verzorgt in het buitenland. “Ik denk niet dat er dan opeens minder bloemen gekocht worden door consumenten”, reageert een woordvoerster van de organisatie. Ze benadrukt dat er in de sector miljarden omgaan en dat er op veel evenementen toch wel bloemen en planten neergezet worden. Die worden dan vaak gekocht, en niet gedoneerd.
Bloemenbureau Holland heeft de Nederlandse bloemen op het plein ook jarenlang gesponsord. Maar volgens de woordvoerster besloot de organisatie daar een aantal jaar geleden al mee te stoppen. Daarbij speelt mee dat het promotiebureau zijn middelen zo efficiënt mogelijk wil inzetten. Bovendien is ervoor gekozen om de promotie voortaan op enkele belangrijke afnemers van Nederlandse bloemen te richten. Dat zijn bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.