Trier, 17 april 2021 - Bisschop Stephan Ackermann van Trier heeft vandaag de Heilige Tuniek-Dagen (Heilig-Rock-Tage) geopend. Vorig ging het religieuze evenement in de Duitse stad Trier vanwege de pandemie niet door. Dit jaar wel, zij het grotendeels op virtuele wijze. 

Mgr. Ackermann zei vandaag tijdens de openingsdienst dat de verering van de Heilige Tuniek van Jezus Christus een stimulans kan zijn voor het geloof als bron van “kracht om de uitdagingen van het leven het hoofd te bieden, vooral in tijden van pandemieën”. 

De Heilig-Rock-Tage, een jaarlijks tiendaags evenement, zijn in 1996 voortgekomen uit de Heilig-Rock-Wahlfahrt. De laatste grote bedevaart vond plaats in 2012, 500 jaar na de eerste toning van de Heilige Rok aan het volk.

De Heilige Rok is de lijfrok of tuniek die Jezus zou hebben gedragen. De relikwie wordt bewaard in een kapel van de Dom van Trier, de oudste kathedraal van Duitsland. 

Het diocesane festival zal dit jaar online worden gehouden. Tot en met zondag volgende week biedt het bisdom Trier talrijke digitale diensten, kerkdiensten en gebeden aan. Elke dag is er een oecumenisch middaggebed vanaf 12.00 uur, een concert van een half uur vanaf 19.30 uur en een gezongen avondgebed vanaf 21.00 uur.

Heilige Rok

Website Heilig-Rock-Tage

In het passieverhaal in het Johannesevangelie staat: 
Toen de soldaten Jezus gekruisigd hadden, namen ze zijn kleren en deelden ze in vieren, voor iedere soldaat een deel. Ze namen ook de lijfrok, die echter zonder naad was, aan één stuk geweven van bovenaf. Daarom zeiden ze tot elkaar: ‘Laten we die niet scheuren, maar er om loten wie hem krijgt.’ Aldus moest de Schrift vervuld worden: ‘Zij verdeelden mijn kleren onder elkaar en dobbelden om mijn gewaad’ [Psalm 22:19]. (Joh 19: 23.24).

Of de relikwie in Trier werkelijk het gewaad van Christus is, kan niet precies worden bewezen. Volgens de overlevering zou Flavia Julia Helena, de moeder van de Romeinse keizer Constantijn I, de lijfrok van Christus uit het Heilige Land naar Trier hebben gebracht. Deze reis, die waarschijnlijk in 327 of 328 plaatsvond, is historisch bevestigd, maar was behalve een pelgrimstocht ook politiek gemotiveerd: Voor de Constantijnse dynastie moest Helena haar aanwezigheid doen gelden in de provincies die nog maar kort geleden van Constantijns tegenstanders waren veroverd. Dat zij daar in het puin van de berg Golgotha het kruis van Christus vond, gaat terug op de verslagen van de bisschoppen Gelasius van Caesarea en Ambrosius van Milaan. Er is echter geen vermelding van de Heilige Rok in deze laatantieke verslagen. Het oudste bewijs voor de veronderstelling dat Helena de Heilige Rok naar Trier bracht, is te vinden in de Gesta Treverorum, de Trierse kroniek uit het begin van de 12de eeuw.

De bewogen geschiedenis en ongeschikte conserveringsmethoden hebben er in het verleden toe bijgedragen dat de oorspronkelijke toestand van de Heilige Rok aanzienlijk is veranderd. Zo werden in elk tijdperk ter gelegenheid van de bedevaarten reparaties en beschermingsmaatregelen aan het weefsel uitgevoerd. 

Preciezere kennis over de archeologische toestand van het relikwie is pas beschikbaar sinds de gedetailleerde onderzoeken die in 1973 werden verricht door specialisten van de Abegg-Stichting in Riggisberg bij Bern, Zwitserland. Die toonden aan dat de oudste delen van de tuniek, waarvan de ouderdom terug zou kunnen gaan tot de eerste eeuw, zich bevinden in een geheel van textiellagen die zijn opgebouwd als een ‘sandwich’. De oudste en kostbaarste stof zit in het midden. De ondersteunende stoffen liggen eronder en erboven. De oudste stof in het midden is een vervilte wollen stof. Zichtbaar is dus niet de relikwie zelf maar de omhullende stoffen.