Archbishop of Paris, Bishop Ulrich, gestures as he reads during a ceremony to mark the reopening of the Notre Dame de Paris cathedral, in Paris, France, 07 December 2024. The Notre Dame de Paris Cathedral reopens on 07 December after nearly six years of renovation work following its destruction by a fire on 15 April 2019. EPA/LUDOVIC MARIN / POOL MAXPPP OUT

Parijs, 8 december 2024 – Bij de heropening van de Notre-Dame gisteravond en de altaarwijdingsmis van vandaag viel het erg op. De celebranten droegen nieuwe, moderne liturgische gewaden. Deze werden speciaal voor de vieringen van de ‘wedergeboorte’ van de rooms-katholieke kathedraal van Parijs ontworpen en wel door de beroemde couturier Jean-Charles de Castelbajac. 

Op 75-jarige leeftijd heeft De Castelbajac, een praktiserende katholiek, een buitengewone carrière als modeontwerper achter de rug. Terwijl zijn creaties zijn gedragen door popsterren zoals Lady Gaga, heeft hij ongewoon voor een bekende stylist ook vooraanstaande figuren in de katholieke kerk gekleed.

De Castelbajac staat bekend om zijn bijzonder kleurrijke creaties, een kenmerkende stijl die zich goed leende voor de liturgische gewaden die hij ontwierp voor paus Johannes Paulus II en alle deelnemende priesters en diakens tijdens de Wereldjongerendagen die in 1997 in Parijs werden gehouden.

En voor de heropening van de Notre-Dame van Parijs ontwierp hij de koormantels, mijters, kazuifels en dalmatieken die gedragen worden door de celebrerende bisschoppen en priesters en de assisterende diakens. Opvallend zijn de diverse vlammen van geel, rood, blauw en groen alsook de gouden banden en kruisen op de witgekleurde stof.

Paris' archbishop Laurent Ulrich celebrates the first mass at the Notre Dame de Paris Cathedral in Paris, France, 08 December 2024. The Notre Dame de Paris Cathedral reopened on 07 December after nearly six years of renovation work following its destruction by a fire on 15 April 2019. EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON / POOL

Kracht van goud

Onlangs deelde Jean-Charles de Castelbajac op zijn Instagram-account zijn gevoelens over de bijzondere opdracht die hij van het aartsbisdom Parijs kreeg: “Het is een eer en een grote kick om opnieuw mijn ervaring en mijn kunst in dienst te kunnen stellen van de Kerk, en om deel te nemen aan de uitstraling van de Notre-Dame de Paris voor de heropeningsceremonies. Licht en de uitstraling ervan vormden de leidraad voor mijn creatieve gebaar en ik dacht aan het glorieuze kruis van Couturier [het grote gouden kruis dat Marc Couturier in 1994 had gebeeldhouwd en dat op beroemde wijze aan de brand van 2019 was ontsnapt] en de uitstraling van kleur op de herboren blonde steen van de Notre-Dame. Mijn werk concentreerde zich op chromatisch ritme en de kracht van goud. Als een echo van de gebrandschilderde ramen is kleur alomtegenwoordig op de witte kazuifels, rond het gouden kruis.”

Hoewel het op het eerste gezicht een eenvoudig ontwerp lijkt, is er veel aandacht besteed aan de creatie van de gewaden. Interessant genoeg deelde De Casteljabac vorige week, tijdens een seminar aan de Sorbonne Universiteit, met het publiek hoe hij besloot om zijn “zwakkere” hand te gebruiken om het patroon van het ontwerp te tekenen om te voorkomen dat het er “overdreven gepolijst” uitzag, waarbij hij uitlegde hoe hij “de intelligentie van de hand wilde overbrengen”.

Christusmonogram

Deze kleine onregelmatigheden zijn te zien in talloze kleine details, waaronder het ontwerp van de chi-rho, het zogeheten Christusmonogram, die fungeert als sluiting voor de bisschopsmantel. De Castelbajac plaatste zijn naam in een duif met het Christusmonogram in de snavel, een gebaar dat de modewereld laat zien hoe godsdienst nog steeds een belangrijke rol kan spelen in de haute couture.

Portrait Jean-Charles de Castelbajac by Nicola Pianalto