Verkondiging door pastoor Jack Glas
17 maart 2024
H. Petruskerk te Roelofarendsveen

Lezingen:
Jeremia 31, 31-34
Hebreeën 5, 7-9
Johannes 12, 20-33

Een tijdje geleden werd ik gebeld voor een ziekenzalving. Bij het maken van de afspraak kwam ook de vraag of het de bedoeling was dat er familie bij zou zijn. Mijn antwoord was een volmondig “ja”: want ja, juist die momenten zijn zo waardevol om samen te beleven: voor degene die de ziekenzalving ontvangt, maar ook voor de familie en vrienden die er dan bij zijn!
En zo is het bij veel meer gelegenheden: de mooie momenten, maar zeker ook als het moeilijk is: een verjaardag, een jubileum, of een ander feest, dat vier je niet alleen.
Laatst nog hebben we hier in de zondagsviering 3 kinderen gedoopt: het was heel mooi om dat met elkaar, met de hele gemeenschap te kunnen beleven!
Het delen van de mooie, en zeker ook de moeilijke momenten in het leven is heel kostbaar: je weet weer even dat je niet alleen staat!

In het Evangelie is voor Jezus nu zo’n moeilijk moment aangebroken: zijn uur is gekomen als iets onvermijdelijks dat niet langer uitgesteld kan worden. En we horen ook wat “dat uur” inhoudt: Jezus vergelijkt zichzelf met een graankorrel die alleen vrucht voort kan voortbrengen als hij in de grond valt en sterft. En zo zal Jezus’ weg zijn; we weten het allemaal: zijn weg naar het kruis, voor ons heil, onze toekomst.
En nu is het aan ons om Jezus niet alleen te laten staan. Een oproep om de weg met Hem te gaan in het besef dat Hij ook ons niet alleen laat.

Ga met God, en Hij zal met je zijn!
Dat is een belangrijk onderdeel van dat nieuwe verbond waar we de profeet Jeremia net over hoorden! God begint iets nieuws door naar ons toe te komen in de persoon van Jezus. Hij leeft het leven zoals ieder van ons, met hoogtepunten, met dieptepunten. Hij geeft ons de wet van de liefde, die Hij in ons hart grift. En ook de moeilijke momenten gaat Hij niet uit de weg: Hij is solidair met ons, Hij is bij u, als u er alleen voor lijkt te staan, iedere keer opnieuw.
En nu is zijn uur aangebroken: nu is het aan ons, aan u, om met Hem te zijn; Hem niet alleen te laten! Maar, betekent dat dan dat we ons leven moeten haten? Want dat hoorden we net ook in het Evangelie: Wie zijn leven bemint, verliest het; maar wie zijn leven in deze wereld haat, zal het ten eeuwigen leven bewaren.
Ik denk dat we deze zin pas echt kunnen begrijpen als we beseffen dat Jezus spreekt over “het leven in deze wereld” ofwel het leven zoals de wereld om ons heen, onze samenleving, dat ziet. Een leven waarin zaken als status, geld, rijkdom, macht, aanzien, maar ook zelf de regie in handen hebben, enorm belangrijk zijn!

Ja, beste mensen, inderdaad: dat leven zullen we verliezen. Pas als we die zaken kunnen loslaten, dan ligt de weg naar het echte leven voor ons open.

Door die weg met Jezus te gaan, leren we wat echt van waarde is: dat rijkdom en macht in deze wereld heel betrekkelijk zijn. Dat het rust en vreugde geeft om de regie van ons leven aan God te laten. Dan kunnen we door het lijden, door teleurstellingen heen, toch steeds weer Licht zien, het Licht van Christus. Want, zo horen we ook: na zijn lijden volgt zijn verheerlijking. En als we met Jezus waren in zijn pijn, zullen we ook delen in zijn verheerlijking!

Dus mensen: ga met God en Hij zal met u zijn. En dit is de tijd om dat te doen: de veertigdagentijd en straks de Goede Week, om die weg met Jezus te gaan. Volgende week, op palmzondag, de vreugdevolle intocht in Jerusalem, maar ook alvast een blik op het lijden dat Jezus te wachten staat.
Op Witte Donderdag: als we getuige zijn van het Laatste Avondmaal. En dan Goede Vrijdag: de weg van het kruis, zijn dood.

Beste mensen, we laten Jezus in deze tijd toch niet alleen?
Doe mee, deze dagen, kom naar de kerk als u kunt, of vier thuis mee. En daarbij wil ik u ook nog iets vragen, ik geef u graag nog een bonus-opdracht mee: om niet alleen zelf mee te doen, maar ook iemand anders te Vragen, net zoals dat u anderen zou vragen voor een verjaardag, of een ziekenzalving, of een ander bijzondere gelegenheid!

Het is zo kostbaar om belangrijke gebeurtenissen samen te beleven!
Ga met God en Hij zal met U zijn!