26 mei 2024
H. Johannes de Doperkerk, Mijdrecht
Pastoor Ronald den Hartog

Lezingen:
Deuteronomium 4, 32-34.39-40
Romeinen 8, 14-17
Matteüs 28, 16-20

Beste mede-gelovigen,

Een van de mooiste taken die ik als priester mag doen, is het dopen van kinderen en de doopvoorbereiding voor de ouders verzorgen. De ouders komen met of zonder hun kindje naar een bijeenkomst en we starten vaak met het lezen van het Evangelie dat we net hebben gehoord. 

Het tekstfragment dat we zojuist lazen, is het slot van het Evangelie van Mattheus. Nadat de leerlingen in aanbidding zijn gegaan voor de Heer krijgen ze de opdracht om alle volkeren tot Zijn leerlingen te maken en te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest. Door gedoopt te worden in Zijn naam worden de kinderen en Wij opgenomen in de Liefde van de Drie-ene God. We krijgen een opdracht in Zijn naam om alles wat hij geleerd heeft te onderhouden en de belofte dat Hij altijd bij ons blijft.

Wat is het punt dat we hier kunnen uithalen?
Gaat het over de zending aan de leerlingen om te dopen? Gaat over de hele wereld. De missionaire opdracht die de kerk heeft en waar nu ook veel aandacht voor is.
Het verkondigen van de drie ene God.

We vieren vandaag het Hoogfeest van de heilige Drie-Eenheid. God de Vader, Zoon en heilige geest.
We vieren vandaag het Mysterie van het leven dat God is. Als we aan God denken en Hem omschrijven, schieten onze gedachten en woorden altijd te kort. Wie is God? Het gaat ons verstand te boven. Velen hebben hier al over nagedacht. Meester Eckhart was een van die mensen die duidelijkheid probeerde te krijgen. Hij was een theoloog en Mysticus uit de 13e eeuw en hij komt met de conclusie. Over God wil ik zwijgen. Over God wil ik zwijgen.

Wat ik zelf ook heel pakkend vind, is een vers uit Psalm 77. Als ik aan God denk, kan ik slechts zuchten.
De Heilige Drie-Eenheid is een mysterie en durven we het mysterie het mysterie te laten zijn. We hebben God nog nooit gezien, maar we kunnen hem wel ervaren en voelen. Want door het missioneren van de Kerk geloven we dat de Vader Schepper van Hemel en aarde is, dat Hij er wil zijn als een liefhebbende Vader. Dat wij door het vaderschap Broeders en Zusters van elkaar zijn.
Dat God zijn Zoon heeft gezonden. Onze verlosser die op een menselijke tastbare, voelbare en geloofwaardige wijze duidelijk heeft gemaakt wat echte Liefde is.
En de Heilige Geest die kracht en moed geeft. Die de Helper is in ons leven. Die ons op de weg van het leven mag begeleiden naar God toe.

Wat betekent dit voor ons hier in de kerk en voor u die via de tv met ons verbonden is.
We worden opgeroepen om te getuigen van de drie-ene God en als kerk gemeenschap te zijn zoals God in zichzelf een gemeenschap is.
Eén God die op verschillende manieren kenbaar is. Als Schepper, als Verlosser en als Helper.
God is liefde en laten we leven vanuit de God die liefde is.