Londen, 2 december 2024 – De Britse oecumenische denktank Theos ontving afgelopen week in Londen voor haar jaarlijkse symposium vijf experts om in een panel te discussiëren over de toekomst van het christendom in het Verenigd Koninkrijk. Die toonden zich daarover ondanks het krachtige atheïstische geluid en de kerkelijke schandalen behoorlijk optimistisch, meldt The Tablet vandaag op zijn website. De algemene consensus tijdens de discussie was dat de kerk op verrassende manieren groeit.
Een van de panelleden was publicist Justin Brierley, die bekend staat om zijn podcastserie The Surprising Rebirth of Belief in God. Hij begon met te reageren op de recente schandalen rond de anglicaanse Kerk van Engeland over seksueel misbruik. “Ik heb niet het idee dat veel mensen ervoor kiezen om niet naar hun plaatselijke kerk te gaan vanwege die krantenkoppen. Ik heb het gevoel dat mensen onderscheid kunnen maken tussen wat er op nationaal niveau gebeurt en wat er in hun lokale parochiekerk gebeurt.”
Een ander panellid was pinksterleider Mike Royal, de algemene secretaris van Churches Together in Engeland, richtte zich op het effect van sociale actie tegen institutioneel schandaal, dat “vanwege het werk dat kerken hebben gedaan rond voedselbanken en andere barmhartige bedieningen, de kerk een goede reputatie heeft gekregen als antwoord op de praktische behoeften die mensen en gemeenschappen hebben.”
Daisy Scalchi, hoofd religie en ethiek van de BBC, was als panellid uitgenodigd om te spreken over de rol van levensbeschouwing in de Britse media. Zij zei dat meer mensen terugkomen naar traditionele tv-programma's, waaronder Songs of Praise: “Als het gaat om religie, is er nu meer vraag dan ooit tevoren.”
Mary Harrington, auteur van Feminism Against Progress, stelde in de paneldiscussie dat de grootste groeigebieden zich voordeden in de zeer hoge of lage kerk omdat “als je datgene wilt voelen waarvan je niet per se weet hoe je het onder woorden moet brengen, dan heb je een vorm van aanbidding nodig waar mensen zich niet voor schamen. “Iedereen die houdt van wierook en klokgebeier [smells and bells] of van het klappen en zwaaien met je handen, ze zijn allebei bloeiend, maar alle anderen [die van het midden] zijn wanhopig in verlegenheid gebracht.”
De coronapandemie wordt door Brierly beschouwd als de drijvende kracht achter zowel de daling van het nieuwe atheïsme als de “verrassende wedergeboorte van het geloof in God” waar “mensen plotseling weer existentiële vragen begonnen te stellen”.
Op demografisch gebied erkende het panel dat jonge mensen zich minder schamen voor hun geloof en dat het aantal mannelijke kerkgangers dat van de vrouwen heeft verdrongen. “Jonge mannen verlangen naar een kerk die iets van hen vraagt, die hen niet alleen een goed gevoel over zichzelf geeft, maar hen oproept tot discipline, moeite of zelfopoffering”, zei Harrington. Brierley legde uit dat deze trend een gevolg is van het feit dat jonge mannen zich politiek conservatiever opstellen, waardoor ze zich weer met het traditionele geloof gaan bemoeien.
Toen het panel door een spreker werd verweten dat het slechts sprak over de huidige staat van de kerk in plaats van het beantwoorden van de vraag of het christendom een toekomst heeft. Brierley zei daarop: “Ongeacht de statistieken die ons het een of het ander vertellen, geloof ik als christen dat de toekomst de kerk is, omdat dat het lichaam van Christus op aarde is. Het is echter nog steeds onze plicht om te kijken naar wat er in de cultuur gebeurt en hoe de manier waarop we ons institutioneel organiseren de mensen die dat ontvangen helpt of belemmert.”
Mary Harrington zei: “Het vuur [van de kerk] laait op, het borrelt op onverwachte plaatsen op en mensen ontmoeten het goddelijke op onverwachte manieren. “Je moet gewoon je ogen openen. Mensen zien het, ja, ze zien het absoluut.”