07-05-2020

Paus Franciscus heeft vanochtend in de kapel van Casa Santa Marta opgeroepen tot gebed voor de kunstenaars wegens hun verdiensten voor het begrijpelijk maken van de Blijde Boodschap.

Vlak voor zijn dagelijkse vroegmis zei de Heilige Vader dat hij onlangs een brief had gekregen van een groep kunstenaars die hem bedankten voor zijn gebeden. “Ik zou de Heer willen vragen hen te zegenen, want door kunstenaars begrijpen we schoonheid, en zonder het schone kunnen we het Evangelie niet begrijpen”, zei Franciscus.

Gisteren bij de virtuele ‘algemene audiëntie’ had de paus het ook over kunstenaars. In zijn catechese sprak hij over het christelijke gebed. Hij zei dat Sint-Paulus in zijn Romeinenbrief (8,22) schrijft dat “de hele schepping voortdurend kreunt en barensweeën lijdt”. De paus vervolgde: “Het zijn vaak de kunstenaars die deze stille kreun van het geschapene interpreteren en die vooral in het hart van mannen en vrouwen tot uiting komt, want de mens is een bedelaar voor God.”

Vanochtend zei Franciscus in zijn homilie dat het christendom niet alleen bestaat uit ethische en morele principes. “Het christendom is meer dan dat.” Christen-zijn is volgens de paus niet hetzelfde als het lidmaatschap van een elite maar van het door God uitverkoren volk, een volk van zondaars. Wie dat beseft, behoedt zichzelf voor een ideologisch christendom, voegde de pontifex toe. 

“Het gevaarlijkste dwaalspoor van christenen is als zij vergeten zijn dat ze tot een volk behoren”. Door dit gebrek aan “memorie” ontstaan dogmatisme, moralisme en elitarisme, zei de paus.