Met nieuw elan en met enkele nieuwe gezichten doet KRO-NCRV in het programma ‘Het gevoel van de Vierdaagse’ vanuit Nijmegen dagelijks verslag van het grootste wandelevenement van de wereld. Na twee jaar pas op de plaats vanwege de coronapandemie zien meer dan 40.000 wandelaars en zeker anderhalf miljoen toeschouwers uit naar de 104de editie van wandelmars. De Vierdaagse start op dinsdag 19 juli en eindigt vrijdag 22 juli.

De twee KRO-NCRV presentatoren Sosha Duysker (Keuringsdienst van Waarde en Brandpunt+) en Tim Hogenbosch (bekend als “Boswachter Tim” van het programma Beestenbrigade) geven naast journalist Fons de Poel, een gezicht aan het feestelijke programma.

Journalistieke notities, sferische reportages en portretten. Met een lach en een traan zullen de presentatoren vanuit verschillende invalshoeken het festijn belichten. Voor Sosha is het de eerste keer dat zij het evenement meemaakt. Ze verheugt zich op de kennismaking met de wandelmars en de feesten eromheen. “Ik ben vooral heel benieuwd. Wat beweegt mensen om zo’n enorme prestatie te leveren? Wat verbindt al die wandelaars? Het gaat om uiteenlopende generaties. Uit alle sociale lagen. Een internationaal gezelschap. Mensen die van heinde en verre komen. Wat is nou dat gevoel van de Vierdaagse? Ik ga ernaartoe met een open, onbevangen blik. Ik ben daar een nieuwkomer, dat is een mooie rol.”

Tim Hogenbosch kent het evenement goed, want hij woont in Nijmegen. Als boswachter kent hij de wandelgebieden en de natuur in en rond Nijmegen op zijn duimpje: “Bij de Vierdaagse gaat het niet zozeer om de bomen en de bossen. Ik wil goed kijken naar de menselijke natuur. Hoe tienduizenden zich in die karavaan voortbewegen. En ik wil vooral het plezier belichten. Het is een serieuze prestatietocht, maar het gaat ook om de lol die mensen met elkaar maken. Daar wil ik mij tussen begeven. Met een knipoog. Het zijn voor heel veel mensen de vrolijkste dagen van het jaar. Dat hoop ik in beeld te kunnen brengen”.

Fons de Poel is al vele jaren gastheer van het Vierdaagse-programma: “Het is een evenement dat nooit verveelt. 40.000 wandelaars. Dat zijn potentieel 40.000 verhalen. Dat willen we kijkers vier dagen achtereen dagvers opdienen. Het is een programma dat enorm veel van ons als makers vraagt. Elke dag begin je feitelijk met een schone lei. Werken tegen de deadline. Die spontaniteit moet je ook in het programma voelen. Het moet kijkers meetrekken, thuis het gevoel geven: ik was erbij vandaag. Dat blijft een geweldige uitdaging, al zit je al tientallen jaren in het vak. Niets wordt gemaakt op routine. Daarom ben ik ook zo blij met Sosha en Tim als mede-presentatoren. Frisse blikken rond een wandelmars die al meer dan een eeuw over de heuvelen trekt. En elke editie toch weer anders is.

Het gevoel van de Vierdaagse, dinsdag 19 juli t/m vrijdag 22 juli om 20.30 uur bij KRO-NCRV op NPO1.

Programma

Het gevoel van de Vierdaagse

Kijkers/luisteraars kunnen met vragen/opmerkingen terecht bij het Klant Contact Centrum:
E: info@kro-ncrv.nl
T: 035-6726880