Tijdens de Innovatie Estafette in november won Pointer Prebunks de NPO Innovatie Award 2024. Deze prijs bekroont het meest veelbelovende innovatieproject van de publieke omroep, met een grote potentie om maatschappelijke impact te maken.
Pointer Prebunks richt zich op het versterken van mediawijsheid en het verhogen van de betrouwbaarheid van nieuws onder jongeren. Het project maakt gebruik van vernieuwende methoden om desinformatie te ontkrachten voordat deze zich verspreidt, een techniek die bekendstaat als 'prebunken'. Hiermee wordt de doelgroep op een laagdrempelige en toegankelijke manier betrokken, met een speciale focus op jongeren die vaak moeilijk te bereiken zijn.
Hoge potentie
Egon Verharen, Manager NPO Innovatie, spreekt lovend over het project: "KRO-NCRV heeft met Pointer Prebunks met succes een nieuwe methode gevalideerd om mediawijsheid en de betrouwbaarheid van nieuws op een toegankelijke manier aan jongeren te presenteren. Het project is door de meeste omroepen als winnaar van de Innovatie Award 2024 gekozen. Pointer Prebunks scoorde hoog door de vernieuwende contentvorm voor een lastig bereikbare doelgroep, met een hoge potentie voor verdere uitrol naar andere omroepen die op dezelfde manier informatie kunnen brengen."
Claims rondom Europese verkiezingen
Pointer maakte drie prebunks van ongeveer 7 minuten over onderwerpen die spelen rond de Europese verkiezingen in 2024. Elke video is gebaseerd op een grondige analyse van een veel voorkomende, maar misleidende claim. De onderwerpen lopen uiteen van anti-Oekraïnse boerenprotesten, ervaren overlast van asielzoekers en een ondemocratische Europese elite. In de prebunks wordt niet alleen getoond of een bepaalde claim vals is, maar ook wat de techniek is waarmee de valse claim wordt ingezet om kiezers te manipuleren. Die laatste stap zorgt ervoor dat een kijker alertheid ontwikkelt voor pogingen tot manipulatie.
Jongeren beter beschermd tegen misinformatie
Naast de drie video's zijn vijf (non-skippable) advertenties van 15 seconden op YouTube verspreid met voorbeelden van misinformatie. Deze advertenties hebben meer dan een miljoen jongeren bereikt in de regionale gebieden. Uit onderzoek blijkt dat 50% van de jongeren door de prebunks zich beter beschermd voelt tegen misinformatie.