Wat doet de afdeling Burgerzaken allemaal?
Je bent er vast weleens geweest: de afdeling Burgerzaken in het gemeentehuis. Wat doet deze afdeling nu eigenlijk precies? We leggen het uit aan de hand van voorbeelden uit ons programma Burgerzaken. Zo lees je onder andere over Elize, die het gemeentehuis bezoekt om haar geboortegeslacht te laten veranderen.
Taken van de afdeling Burgerzaken
Ambtenaren die werken op de afdeling Burgerzaken zijn getuige van alle kleine en grote gebeurtenissen in een mensenleven. Dit zijn hun belangrijkste taken:
- Het registreren van geboorten, huwelijken, echtscheidingen of overlijdens
- Het uitreiken van documenten, zoals een paspoort, ID-kaart of rijbewijs
- Het verwerken van verzoeken en aanvragen, zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens
- Het adviseren van inwoners, bijvoorbeeld over hoe een verhuizing doorgegeven kan worden
De afdeling Burgerzaken doet dus veel belangrijk werk achter de schermen om onze persoonlijke gegevens en documenten te registreren en te beheren.
De verhalen uit dit artikel zijn te zien in aflevering 5 van Burgerzaken.