Je krijgt extra veel huiswerk mee, wordt afgerekend op je prestaties en zelfs gekleineerd. Kinderen die niet goed meekomen op school krijgen hier dagelijks mee te maken. Naar aanleiding van Kruispunt special: Erop of eronder delen honderden mensen op Facebook hun verhaal. Ze herkennen de prestatiedruk: ‘Het hele schoolsysteem moet op de schop!’
In de Kruispunt special: Erop of eronder zie je drie scholieren worstelen met prestatiedruk. Ze komen niet goed mee in het huidige schoolsysteem. Dit heeft een grote impact op hun leven.
Niet goed meekomen op school
Op Facebook plaatste KRO-NCRV onlangs een video over de special Erop of eronder. De reacties over de prestatiedruk voor kinderen stroomde binnen. De moeder van een kind uit groep 5 deelt haar ervaring onder de video.
Haar dochter werd overspoeld met vakantiehuiswerk. Ook moest ze soms voor extra ondersteuning de klas uit, waardoor ze in de klas veel dingen mistte. De moeder vertelt: ‘Mijn kind liep compleet over en begon dingen te zeggen als: “waarom ben ik ook zo dom en stom?”’
In Erop of eronder is te zien dat de focus vaak ligt op wat je níet kan. Dit geeft al snel een rotgevoel mee. Waarom wordt de focus niet gelegd op wat kinderen wel kunnen?
Ruimte voor eigen interesses
Het probleem ligt volgens hen dieper: die interesses kunnen buiten het schoolsysteem vallen. Denk bijvoorbeeld aan tekenen, klussen of muziek maken. Voor dit soort interesses is niet alleen weinig ruimte, maar volgens de ouders ook weinig waardering.
Hoger opgeleid en lager opgeleid
Veel reacties onder het Erop of eronder Facebookbericht gingen over het gebrek aan waardering voor leerlingen die goed zijn in praktisch werk. Zij worden namelijk te vaak buitengesloten. De termen ‘hoger’ opgeleid en ‘lager’ opgeleid zorgen bijvoorbeeld voor een maatschappelijke kloof. In de reacties op het Facebookbericht maakt dit veel los: ‘Iedereen heeft zijn eigen specialiteiten, weg met al die stempeltjes.’
Daarnaast zijn veel mensen gefrustreerd over de behandeling van mbo-studenten. Deze behandeling zorgt volgens hen namelijk ook voor een kloof. Mbo-studenten mogen zich bijvoorbeeld niet aansluiten bij veel studentenverenigingen. Ook worden ze vaak ‘scholieren’ genoemd in plaats van studenten.
'De termen ‘hoger’ opgeleid en ‘lager’ opgeleid zorgen voor een maatschappelijke kloof'
Leerkrachten maken zich hard tegen prestatiefascinatie
Op Facebook vertelt een docent dat hij al zeventien jaar strijdt tegen de schoolse druk om goed en ‘hoog’ te presteren. Hij noemt dit ‘prestatiefascinatie’.
Op LinkedIn krijgen we een reactie van een rector die zich hierbij aansluit: ‘Het plezier van leren wordt weggecijferd door prestatiefascinatie. We moeten echt samen gaan regelen dat docenten, juffen en meesters de ruimte krijgen om er voor alle kinderen te zijn.’
Samen oplossen
Erop of eronder brengt stress onder scholieren aan het licht. Aan de reacties op social media is te zien dat veel mensen zich hierin herkennen. We kunnen met elkaar laten zien dat het ook anders kan. De eerder benoemde docent steekt de Facebook leerlingen en leerkrachten een hart onder de riem: ‘Laat je niet gek maken en doe het samen.’
De aflevering van Kruispunt stream je hier.