Als er een nieuwe paus gekozen wordt, communiceert het Vaticaan dat met witte rook. Maar ook het Vaticaan gaat met zijn tijd mee. Johannes Paulus de Tweede was de eerste paus die de wereld bereisde en hele stadions vulde met enthousiaste mensen.

Ook de huidige paus Franciscus beseft de kracht van goede beeldvorming: niet voor niets heeft hij de hele communicatie-afdeling van het Vaticaan laten reorganiseren. Franciscus zit op Twitter en Instagram: marketeers beheren zorgvuldig zijn online imago. Maar Franciscus staat ook bekend om een paus met spontane acties en uitspraken: valt dat te rijmen met de strakke regie van zijn adviseurs? En hoe communiceerde het Vaticaan eigenlijk in het coronatijdperk of, nog precairder, rond het wereldwijde misbruikschandaal?

Heb jij een prangende vraag?

Vraag je je al heel lang af waarom de paus altijd een oude man moet zijn? Of hij wel belasting betaalt? Of waarom een paus een andere naam aan neemt?

Stuur je pausvraag naar pauscast@kro-ncrv.nl en wie weet kunnen we het antwoord op jouw vraag horen in de volgende aflevering!