Voor jou is die supergoedkope vakantie alleen maar lekker. Maar voor de lokale bevolking zijn all-in resorts een ramp. Lees hier waarom.
Zon op het gezicht, cocktail in je hand en een beetje turen naar een blauw zwembad voor je neus. Heerlijk! En dat tegen een lage prijs waarvoor je ook nog eens zoveel mag eten en drinken als je wilt! Het is te goed om nee tegen te zeggen.
Te mooi om waar te zijn
Voor de lokale bevolking zijn dit soort resorts echter een ramp. Dat maakt OneWorld bekend na onderzoek te hebben gedaan naar all-inclusive vakanties op de eilanden Sal en Boa Vista in Kaapverdië. In het kort zijn dit hun opvallendste bevindingen.
1. Medewerkers krijgen amper salaris
De salarissen van medewerkers van de resorts zijn schrikbarend laag. Een lokale bouwvakker die meewerkt aan het nieuwe Meliaresort, in het zuiden van Boa Vista, krijgt bijvoorbeeld 180 euro per maand voor 70 uur per week. En daar kan hij niet eens zijn huur van betalen.
Een salaris van 180 euro per maand voor 70 uur per week
2. Resorts houden gasten voor zichzelf
All-in resorts liggen opzettelijk ver van de bewoonde wereld zodat de gasten zich gaan vervelen en dure excursies gaan boeken bij hun touroperator. Zo compenseren de reisorganisaties hun goedkope last minutes. Tegelijkertijd voorkomen ze dat hun gasten zich inschrijven voor activiteiten van lokale aanbieders door te zeggen dat het buiten het resort niet veilig is voor hen. De lokale economie profiteert op geen enkele manier van de toeristen.
3. Misbruiken van lokale restaurants
Lokale restaurants zijn voor een groot deel afhankelijk van de resorts voor hun klanten. Touroperators weten dat en maken daar misbruik van. Een restauranteigenaar vertelt bijvoorbeeld aan OneWorld dat het Duitse TUI 55 procent korting eiste als commissie. Hij kon niet weigeren, want dan zat hij helemaal zonder klanten. Door dit soort kortingen ging hij uiteindelijk failliet. Nu werkt hij als kok in een hotel.
4. Net als in de koloniale tijd
In plaats van te investeren in lokaal talent vliegen de touroperators Europese gidsen in voor de excursies. De schoonmakers, koks en bedienden in de resorts zijn wel Kaapverdisch (want: goedkoop). Een kans om door te groeien, krijgen zij alleen niet. De Europeanen zijn de enigen die kans maken op interne scholing en doorgroei. En zo wordt een koloniale bedrijfscultuur in stand gehouden.
Niet de enige
Het onderzoek van OneWorld drukt ons met de neus op de feiten. All-in resorts zijn alleen goed voor hun gasten en zichzelf. Tenminste, de onderzochte resorts in Kaapverdië dan natuurlijk. Maar grote kans dat zij niet de enige zijn.
Benieuwd naar een oplossing voor dit probleem? Daar heeft OneWorld ook over nagedacht. Je leest het in het volledige artikel via de onderstaande link.