Op 22 juni 2020 werd in Nederland de nieuwe geschiedeniscanon gepresenteerd. Met de nieuwe canon is het onderwijs inclusiever en vanuit een minder monocultureel perspectief. Maar dat we er wereldwijd nog lang niet zijn - en dat het altijd beter kan - blijkt uit deze schoolopdracht. De moeder van de leerling postte de reactie van haar dochter online. En die reactie, die drukt je met je neus op de feiten.
Moeder Ericka Bullock-Jones schrijft op Facebook: "Mijn kinderen gaan naar een voornamelijk witte school. Ze kregen de opdracht om binnen de familie uit te zoeken, en in kaart te brengen hoe en waarom hun voorvaderen naar Amerika zijn geƫmigreerd. Wat waren de 'push-' en 'pullfactoren' bij het maken van die beslissing?" Haar dochter was in eerste instantie woedend, schrijft de moeder.
Naam onbekend
De eerste vraag van de opdracht luidt: Wie is mijn eerste voorvader die naar de VS kwam? Het antwoord van de 15-jarige slaat direct de spijker op zijn kop. 'Mijn eerste voorvaderen die aankwamen in de VS hebben geen naam. Waarschijnlijk was het een Afrikaanse naam, maar ze zijn nergens geregistreerd, want zij werden niet behandeld als mensen.'
'Ze zijn gestolen'
Een andere vraag kon ze ook niet beantwoorden, dus besloot de leerling de vraagstelling zelf te veranderen. Haar docent vroeg: Vanaf waar zijn ze naar de VS gemigreerd? Die vraag is doorgestreept en aangepast naar een vraagstelling die wederom pijnlijk veel duidelijk maakt: Waar werden zij vandaan gehaald? "Ze zijn niet gemigreerd naar de VS. Ze zijn weggerukt uit hun thuisland, om als sardientjes in blik te worden verscheept naar de VS. Ze zijn gestolen uit Afrika."
De opdracht heeft alles in zich dat wijst op een eenduidige perceptie van de inwoners in de Verenigde Staten. "Dit perspectief doet lijken alsof we een land zijn bestaande uit enkel immigranten. Dat al onze voorvaderen op een bepaald punt in de geschiedenis hun thuisland vrijwillig hebben verlaten op zoek naar een beter bestaan - wat zij vonden in de VS", schrijft Upworthy. "Dat beeld negeert het gehele slavernijverleden en alle afstammelingen die daarmee gepaard gaan, EN vergeten zij de afstammelingen van Indianen, die al lang voor de ontdekking van Columbus leefden in het land."
Nooit te oud om te leren
De opdracht is gemaakt met een eenzijdig perspectief, waarbij de dominante cultuur de boventoon voert en verhaallijnen van inheemse- en zwarte Amerikanen volledig buiten beschouwing worden gelaten. Gelukkig zijn we nooit te oud om te leren, zo ook deze docent niet. Hij heeft zijn verontschuldigingen aangeboden en was vol lof over de opdracht die de leerling heeft ingeleverd. Nadat hij jarenlang deze opdracht aan zijn leerlingen heeft voorgeschoteld, is het nu de hoogste tijd om deze te her-evalueren. En als kleine troost: de reactie van deze leerling was volgens de leraar de beste die hij in de afgelopen vijftien jaar ooit heeft teruggekregen.
Keep up the good fight! Zoals haar moeder schrijft.