Waar lingeriemerk Victoria's Secret bekend stond om haar jaarlijkse Angelshow - inclusief extreem dunne modellen, minuscule kledingstukken en vleugels met veren in overvloed - gooit het merk het vanaf nu over een andere boeg. Ze kiezen voor 'powervrouwen', die bekend zijn geworden om hun kunnen en niet om de looks (al zijn ze prachtig).

Victoria’s Secret verruilt vrouwonvriendelijke ‘angels’

Het was even slikken voor de fans van de wereldberoemde modeshow. In 2019 werd namelijk bekend dat de jaarlijkse traditie van Victoria's Secret vanaf dat moment niet meer terug zou komen. Met kelderende verkoopcijfers, dalende winsten en groeiende kritiek rond het merk passen de zogenoemde 'Angels' (zo werden de gezichten van deze show genoemd) niet langer binnen de marketingstrategie. De beroemdste modellen der aarde - noem een Doutzen Kroes, Heidi Klum en Romee Strijd -  behoorden jarenlang tot de selecte groep angels.

Een saillant detail: de vleugels die zij met zich meesleepten over de catwalk wogen tot wel 14 kilo. En dat op een flinke naaldhak.

ANP USA FASHION VICTORIA’S SECRET SHOW 2018

Banden met Epstein

Niet alleen klonk er kritiek richting het merk vanwege de Angels, ook de band tussen eigenaar Leslie Wexner en inmiddels overleden Jeffrey Epstein lieten het merk niet onberoerd. Sinds het afschaffen van de extravagante show heeft het jaren geduurd voordat het merk met een nieuwe strategie op de proppen kwam.

ANP USA FASHION VICTORIAS SECRET SHOW 2018

We are proud to announce an exciting new partnership platform, #TheVSCollective, designed to shape the future of Victoria’s Secret. @adutakech1 @amandadecadenet @mPinoe @priyankachopra Eileen Gu, Paloma Elsesser, Valentina Sampaio https://t.co/IdYrmLWkPM pic.twitter.com/bd9QMhCz2W

— Victoria's Secret (@VictoriasSecret) June 16, 2021

Onder andere de 35-jarige Amerikaanse voetballer Megan Rapinoe is onderdeel van het zogenoemde 'VS Collective'. Naast haar inzet op het veld maakt deze vrouw zich hard voor gendergelijkheid. Daarnaast bleef ze in 2019 niet onbesproken nadat ze tijdens het WK de beroemde woorden "Ik ga niet naar het fucking Witte Huis" sprak, waarmee ze een vuist maakte tegen ex-president Trump.

Ook Eileen Gu, freestyle skiër met een Chinees Amerikaanse achtergrond die zich met haar 17 jaar voor de Spelen heeft gekwalificeerd, wordt gezicht van het merk. Het lingeriemerk hoopt met deze vrouwen niet alleen de winst te redden, het merk wil hiermee ook 'sexyness' herdefiniëren.

'Seksistisch en patriargisch'

Of dat zal lukken, is voorlopig nog even de vraag. Maar de verwoede poging om hun imago te veranderen is volgens Rapinoe wel doorslaggevend geweest om een samenwerking aan te gaan. Rapinoe noemde het merk eerder nog 'patriargisch' en 'seksistisch' met een zeer schadelijke boodschap over sexy-zijn. "Als homoseksuele vrouw denk ik veel na over wat we denken dat sexy is. Ik hoef geen traditionele 'sexy' dingen te dragen om sexy te zijn", zegt Rapinoe. "Ik denk dat functionaliteit het meest sexy is dat we in het leven kunnen bereiken."

Meer weten? Lees dan het artikel hieronder: