Is het niet een beetje gek dat een huidskleurige bh alleen in het beige te koop is? Dat vroeg presentator Rowan Blijd van het online jongerenplatform Yo Mo! zich af en daarom begon ze de hashtag #benniebeige.

De meeste vrouwen hebben een intense haat-liefde verhouding met de huidskleurige bh. Hij is óh zo lelijk, maar óók heel handig. Een huidskleurige bh is namelijk dé oplossing voor het fenomeen ‘je ziet mijn bh door mijn witte T-shirt heen’. Maar als je huidskleur niet wit is, schiet je er niets mee op. En dat is precies wat Rowan dwars zit.

Alleen maar beige

Voor een online filmpje ging ze verschillende Nederlandse lingerieketens en modehuizen af en kwam ze erachter dat de huidskleurige bh enkel in de teint beige te vinden is. Best vervelend voor de vrouwen in ons land met een andere huidskleur, concludeert ze.

Kom op!

Dat moet anders, vond Rowan. En daarom lanceert ze de hashtag #benniebeige met een bijbehorend pamflet waar ze de Nederlandse mode-industrie uitdaagt: verbeter jullie inkoopbeleid en maak een huidskleurige bh voor iedereen! Dat is ten eerste een heel stuk exclusiever en ten tweede is er gewoon een markt voor.

 

Rihanna doet het voor

Rowan is niet de enige die zich over dit onderwerp opwindt. Kijk maar naar Rihanna’s make-up lijn voor Fenty, waarvoor de zangeres een foundation ontwikkelde in maar liefste 40 tinten. Deze lijn werd lovend ontvangen en is nu zelfs genomineerd voor TIME‘s 25 Best Inventions of 2017. Kijk, zo kan het ook!

Foto: Unsplash

Steun uit modeland

Helemaal baanbrekend is het idee van Rowan dus nog niet,  maar het is wel nog steeds nodig want bh’s in alle huidstinten zijn er nog steeds niet. Rowan heeft inmiddels al steun uit modeland vergaard. De hoofdredacteuren van de Nederlandse uitgave van de Elle, Harpers Bazaar en de Cosmopolitan hebben het #benniebeige-pamflet al ondertekend. En met hen, nog velen andere. 

Op naar een huidskleurige bh in alle tinten!

Ook eens met deze actie? Je kunt hier meedoen.