Deel van portret van Johan de Witt door Adriaen Hanneman

Den Haag, 29 juli 2022 - Componist Roel van Oosten heeft een nieuw requiem, een muziekstuk op basis van een dodenmis, geschreven voor Johan de Witt. De 17de eeuwse raadspensionaris werd 350 jaar geleden met zijn broer Cornelis bij de Hofvijver in Den Haag afgeslacht door een woedende menigte.

Vocaal ensemble The Carol Company geeft op zaterdag 10 september in de Haagse Kloosterkerk een concert ter herdenking van het ‘rampjaar’ 1672 en de moord op Johan en Cornelis de Witt op 20 augustus. Daar heeft dan ook de wereldpremière plaats van Requiem, in memoriam Johan de Witt, onder leiding van dirigent Stef Collignon.

De compositie is gebaseerd op zowel de traditionele Latijnse teksten van de katholieke mis die wordt opgedragen voor het zielenheil van een overledene als strofes uit een 17de-eeuws lofdicht op Johan de Witt. 

De componist is erg onder de indruk van Johan de Witt, vertelt hij. “Hij stond aan het hoofd van de Nederlandse republiek tijdens het Eerste Stadhouderloze Tijdperk, en had al een enigszins democratisch bestuur gevormd, met zeggenschap van de burgerij. Het was voor Europa een unicum en een eeuw later een lichtend voorbeeld voor de Amerikaanse grondwet.”

De musicus ziet overeenkomsten tussen toen, een tijd waarin Nederland van diverse kanten werd aangevallen, en nu: “Door complottheorieën en fake news groeide de woede onder de bevolking, wat heeft geleid tot de fatale moordpartij. Ik zie opvallende parallellen met onze tijd.”

In het Haag Historisch Museum in Den Haag is momenteel ook een tentoonstelling te zien over het rampjaar 1672, waarin de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden aan de rand van de afgrond kwam te staan. Het museum heeft de tong van Johan en een vinger van Cornelis, na de moordpartij van hun lichamen afgesneden als ‘souvenirs’, ook nog altijd in de collectie.