YouTube Contentstrateeg
Wil jij meewerken aan succesvolle YouTubeseries zoals FOMO Show, Niek Zoekt Werk en Yoga mee met Roos? Als Contentstrateeg heb (of zoek) je antwoord op vragen als: Hoe zorgen we ervoor dat onze video’s gevonden worden? Welke (creatieve) aanpassingen dragen bij aan het uitkijkpercentage? Wat kunnen we leren van concurrentie?
Kortom: je snapt waarom een video blijft hangen, waar kansen liggen voor long en short form, begrijpt het belang van titel en thumb-design en weet hoe je met content écht impact kunt maken. Word je hier enthousiast van? Dan zoeken wij jou als onze nieuwe YouTube Contentstrateeg.
Over de functie
Bij KRO-NCRV ontwikkel en optimaliseer je contentstrategieën voor programma’s binnen uiteenlopende doelgroepen: van peuters en kinderen (Zappelin & Zapp) tot jongvolwassenen (NPO 3, Start en Spot On). Je kent alle ins en outs van online content, data-analyse en YouTube-algoritmes. Je hebt een scherp oog voor storytelling, performance en positionering – met YouTube als belangrijkste uitvalsbasis.
Je werkt mee aan originele formats voor YouTube en NPO Start, begeleidt redacties van idee tot oplevering en denkt actief mee over de langetermijnstrategie van o.a. Spot On. Je duikt graag in de cijfers en vertaalt kijkgedrag en trends naar concrete aanbevelingen. Je weet hoe je intro’s en titels optimaliseert en hoe we onze community’s kunnen laten groeien.
Wat ga je doen?
- Je ontwikkelt en bewaakt de contentstrategie voor YouTube en andere social platforms (long en short form)
- Je analyseert data, voert A/B-testen uit en adviseert redacties over titels, thumbnails en formats
- Je werkt nauw samen met makers, samenstellers en eindredacteuren
- Je kunt goed schakelen tussen diverse stakeholders zoals andere afdelingen, externe producenten en bureaus waarmee we samenwerken
- Je coacht redacties in het maken van sterke online video’s en spraakmakende intro’s
- Je signaleert trends en vertaalt deze naar creatieve en strategische kansen
- Je denkt mee over de positionering van programma’s en weet jouw inzichten overtuigend te delen met teams en stakeholders
Jij...
- hebt al flink wat online meters gemaakt, met name voor YouTube
- kent het YouTube-algoritme en bent op de hoogte van de laatste trends
- hebt ervaring met het maken én optimaliseren van content (zowel long als short form)
- bent een strategisch en creatief denker met focus op publieksbereik, engagement en groei
- hebt uitgebreide ervaring met YouTube Analytics, A/B-testing en optimalisatie
- volgt het medialandschap op de voet en bent nieuwsgierig naar nieuwe vertelvormen en kansen
- hebt ervaring in het coachen of begeleiden van redacties
- en last but not least: je zit vol ideeën en bent nieuwsgierig van aard
Wat wij bieden
We bieden een arbeidsovereenkomst van 36 uur per week, het betreft in eerste instantie een contract voor 12 maanden vanaf 1 juli 2025 (met de mogelijkheid tot verlenging).
De functie is, conform de CAO voor het Omroeppersoneel ingedeeld in schaal G. Het salaris is afhankelijk van leeftijd en ervaring en ligt tussen € 3.218,27en € 4.909,65 per maand bij een fulltime dienstverband van 36 uur.
Overige arbeidsvoorwaarden zijn oa:
- 8% vakantietoeslag
- 6% eindejaarstoeslag
- een vaste kilometervergoeding of gratis woon-werkverkeer met het OV via NS Businesscard met Traject Vrij-abonnement
- de mogelijkheid om feestdagen uit te ruilen
- ruim 5 weken vakantie naar rato dienstverband
- een laptop in bruikleen
- telefoonvergoeding
- een gunstige pensioenregeling
- ruimte voor kennisoverdracht, scholing en training
Informatie
Indien je meer informatie zoekt over deze vacature, neem dan contact op met Soumaya Azzagari, Eindredacteur Online Video, via soumaya.azzagari@kro-ncrv.nl
Solliciteer
Herken jij jezelf in bovenstaand profiel en wil je ons team komen versterken als YouTube Strateeg? Dan horen we graag van je! We ontvangen je sollicitatie met CV graag uiterlijk 25 mei a.s.
Stuur jouw motivatiebrief en CV in via onderstaande button: