Verkondiging door pastoor Ronald Cornelissen
Paaswake, 30 maart 2024
Broederenkerk te Deventer

Lezingen:
Genesis 1, 1.26-31a
Exodus 14, 15-15, 1
Jesaja 55, 1-11
Romeinen 6, 3-11
Marcus 16, 1-8

Beste zusters en broeders, deze nacht van Pasen is de nacht van donker naar licht, van dood naar leven. En in deze rijke liturgie van de Paasnacht beleven we dat, vieren we dat! Christus heeft het duister van de dood overwonnen. Hij lééft in het licht.

God heeft in de lezingen van zojuist nog eens bevestigd dat Hij een God is die van ons mensen houdt en er alles voor over heeft ons te redden.
Hij heeft het Joodse volk door het water van de Rode Zee bevrijdt uit de slavernij van Egypte en Hij heeft hen het Beloofde land van melk en honing laten binnengaan.
God ziet naar zijn mensen om, naar ieder van ons. Hij heeft ons immers met liefde geschapen, naar Zijn beeld en gelijkenis. God zag dat het goed was…

En toch is er duisternis in ons leven. Er is gebrokenheid, schaduw, dood. Daarom wil God de mensheid nieuw maken, als in het begin bij de schepping. De mensheid moet een nieuwe lente beleven.

En die nieuwe lente breekt door als Jezus Christus de dood overwint en in heerlijkheid verrijst. Maar dat Hij leeft, dat Hij is verrezen is voor ons moeilijk te geloven! We bevinden ons in goed gezelschap. De eerste leerlingen van Jezus zagen het ook niet meteen. Ze hadden dit zeker niet bedacht: dat Jezus zou opstaan uit de dood.
De vrouwen bij het graf zijn er door overrompeld. Ze schrikken en lopen weg en zeggen het nog tegen niemand.
Een leeg graf roept ook vragen op. Misschien is het dode lichaam ergens anders neergelegd. Maar gelukkig vertellen de evangelieverhalen ons veel meer dan de verhalen over het lege graf!

In de komende dagen en weken horen we dat Jezus na zijn verrijzenis meerdere keren aan Zijn vrienden verschijnt.
Aan Zijn leerlingen op die allereerste Paasdag. Thomas is er dan niet bij. Hij gelooft er niks van. Hij wil Jezus eerst met eigen ogen zien en Zijn wonden aanraken. Dat gebeurt 8 dagen later - dan verschijnt Christus weer en dan zegt Tomas vol geloof: ‘Mijn Heer en mijn God”.
Maria Magdalena die eerst denkt dat het de tuinman is, herkent Hem aan Zijn stem en de Emmaüsgangers herkennen Hem bij het breken van het brood. En de apostelen ontmoeten Hem ook op het strand bij het Meer van Galilea.
Het is de Heer! Hij leeft!

Tal van ontmoetingen met de Verrezen Christus. Daarvan getuigen de apostelen. En ze hebben er hun leven voor gegeven! Ze zijn er om doodgemarteld.
Petrus bijvoorbeeld is er om gekruisigd en Paulus is er om onthoofd.
Als ze niet werkelijk ervaren hadden dat de Heer leeft, dan hadden ze dat nooit voor Hem overgehad. Dan waren ze wel weer fijn gaan vissen in het Meer van Galilea.
Gaandeweg kwamen de leerlingen dus tot geloof in Pasen, in de verrijzenis. Ze hadden even tijd nodig. Daarom is het zo mooi dat de Paastijd vijftig dagen duurt, tot Pinksteren. 
Vijftig dagen waarin ons geloof in de verrijzenis kan groeien.

Door de verrijzenis van Jezus en zijn verheerlijking mogen wij geloven dat onze lieve doden, en dat ook wijzelf in de dood in Gods hand zijn. God zal ons kennen en herscheppen als persoon. Aan die nieuwe schepping mogen wij deel hebben! Hij geeft ons daartoe de sacramenten van Pasen die we deze nacht herdenken en vieren: de doop, het vormsel en de eucharistie.

Heel bijzonder en heel mooi is het dat Dylan Koldenhoven die sacramenten van Pasen hier nu mag gaan ontvangen.
Jij, Dylan bent onlangs afgestudeerd aan de Universiteit Twente en daarnaast heb jij je in het afgelopen jaar verdiept in het katholieke geloof o.a. door de catechumenen-cursus van onze parochie te volgen.
Je hebt Christus beter leren kennen en je wilt graag opgenomen worden in Zijn Kerk . Zo wil jij vanaf vandaag ook getuige zijn van de Heer die leeft.

Door de doop delen wij in de dood en de verrijzenis van Christus; worden wij schoongewassen in het doopwater en krijgen wij de levendmakende heilige Geest in ons binnenste, en die wordt nog eens in ons bevestigd in het sacrament van het vormsel.
Het doopsel maakt ons tot mensen van de nieuwe schepping, kinderen van God, broeders en zusters van Christus en van elkaar.

Die band met Christus en met elkaar vieren we hier ook in de Eucharistie van Pasen en jij Dylan zult voor de eerste keer helemaal mee mogen dien en voor het eerst de H. Communie gaan ontvangen.
In de Eucharistie ontvangen we de Gekruisigde en Verrezen Heer en voeden we ons leven met Hem die leeft!
En dat vieren we deze Paasnacht. Christus leeft en wij mogen leven in Zijn licht.

Van harte wens ik jou Dylan en u / jullie allen een heel Zalig Pasen!