Coronajaar leidt tot forse stijging van klachten over geluidsoverlast

Het aantal meldingen van geluidsoverlast in en om het huis is vorig jaar met 50 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Hoewel de overlast van evenementen en horeca afnam, steeg het aantal meldingen van geluidshinder in de woonomgeving van 312 naar 467 per dag. Dat blijkt uit cijfers van de politie waar KRO-NCRV's Pointer over bericht. 

"Het gaat om een breed scala aan klachten", zegt woordvoerder Bobby Markus. "Denk aan een stereo-installatie die te veel hard staat, maar ook aan een buurman die met meubels schuift of iemand die stampvoetend door het huis loopt. Het gaat dus niet altijd om zaken waarbij de politie moet worden ingeschakeld."

Grote steden

Behalve bij de politie kwamen klachten ook terecht bij gemeenten. In Den Haag steeg het aantal meldingen van woonoverlast met ongeveer 40 procent. Veel meldingen gaan over geluidshinder, laat de gemeente schriftelijk weten: "We hebben ondertussen (bijna) alles zien passeren: van buurkinderen die te luidruchtig thuisonderwijs volgen, verbouwingen die ervoor zorgen dat de buren niet meer thuis kunnen werken tot ernstige geluidsoverlast vanwege coronafeestjes."

Rotterdam meldt ook een toename in klachten van woonoverlast bij de gemeente, verhuurders en woningbouwcorporaties. Bij een speciale overlast-advieslijn van de gemeente werden vorig jaar 1.241 zaken afgerond tegenover 849 een jaar eerder.

Meer thuis

Voor de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) was het coronajaar drukker dan eerdere jaren. De stichting zag een toename van 25 procent in vragen over geluid, met name op het gebied van woon- en leefgeluiden en omgevingslawaai. De stijging komt volgens directeur Erik Roelofsen doordat mensen meer thuis zijn, er meer geklust wordt in en om het huis en dat het wegvallen van verkeer en ander lawaai er bovendien voor zorgt dat geluiden meer opvallen.

Ook de politie wijdt de toename aan het feit dat mensen meer thuis zitten sinds maart. "Wij denken dat de drastische verandering in de leefsituatie ertoe bijdraagt dat geluiden meer opvallen en mensen sneller een melding doen", zegt politiewoordvoerder Markus.

De NSG, gemeenten en politie raden mensen aan om altijd eerst in gesprek te gaan met de buren voordat zij een melding doen van overlast. "De politie komt pas in actie als mensen er onderling niet uitkomen en de overlast ontaardt in ruzie of dreigementen", zegt Markus.

Over Pointer

Op tv, radio en online agendeert KRO-NCRV's Pointer maatschappelijke onderwerpen, onthult nieuws en misstanden en koppelt de modernste tools aan dossieronderzoek. Pointer is het eerste en grootste crossmediale journalistieke platform met een uitgebreide mix aan journalistieke tools, zoals crowdsourcing, datajournalistiek en open source intelligence. Juist met hulp en inzet van het publiek pakt het de kwesties van nu aan. 

Pointer richt zich op maatschappelijke problematiek waarbij de input van de burger het vertrekpunt is van het onderzoek met als thema’s: Wonen en leefomgeving, Werk en geld, Gezondheid en zorg, Klimaat en duurzaamheid, Recht en onrecht, Onderwijs en jeugd, Misinformatie en privacy. Pointer zorgt ervoor dat je met je neus op de feiten wordt gedrukt. 

Pointer, vanavond om 19.30 bij KRO-NCRV op NPO Radio1.